  • 1. Data: 2023-06-20 03:12:07
    Temat: Nieznana dotad wada posiadania paneli na dacho
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    https://www.rmf24.pl/raporty/raport-kryzys-klimatycz
    ny/news-nie-mogli-zgasic-ognia-przez-panele-fotowolt
    aiczne-splonelo-,nId,6850506#crp_state=1
    Wygląda na to ze na strychach dla własnego bezpieczeństwa nalezy instalować system
    gasniczy ze zraszaczami. Pomijam ze dla własnego bezpieczeństwa zainstalowanie w
    swoim domu automatycznego systemu gasniczego nie jest głupim pomysłem.

  • 2. Data: 2023-06-20 15:34:12
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 20 June 2023 at 03:12:09 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    swoim domu automatycznego systemu gasniczego nie jest głupim pomysłem.

    Znajomy instalował takie systemy automatycznego gaszenia ze zraszaczami dużych
    galeriach handlowych,
    a w piwnicy duży zbiornik na wodę, pompy.

    I raz byłem w takiej galerii i włączył się alarm i włączyły się zraszacze i
    wszystkich ewakuowali.

    Ale to niczego nie zagasi, bo dach domu zapala się na dużej powierchni, bo jest paln
    y i cały strych się od razu spali.

    Jedyny pożytek to taki, że strych będzie mokry i śmierdział lata, bo woda rozpuści
    popioły ze spalonego drewna i te wsiąkną na amen w sufit najwyższej kondygnacji.

    Kto ma kasę i nowy dom, ten nie instaluje solarów na dachu, bo dom ma duża wartość a
    solary to ryzyko pożaru przez całe życie i ryzyko zatrucia dymem, zaczadzenia i
    utraty zdrowia i życia.

    Ubezpieczalnia n ie wypłaci odszkodowania za spalony dom, bo jej rzeczoznawca
    stwierdzi wady w sieci elektrycznej

    A zysk z solarów tyle co w pysk.

    Za polu, za domem, solary też niebezpieczne bo za 5 lat kable zaczną pękać od UV
    i dotknięcie grozi porażeniem, a wypada kilka raz w roku zmyć szklo z brudów, pyłów i
    piasku

  • 3. Data: 2023-06-20 19:18:57
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 20 czerwca 2023 o 15:34:14 UTC+2 a a napisał(a):
    > Znajomy instalował takie systemy automatycznego gaszenia ze zraszaczami dużych
    galeriach handlowych,
    > a w piwnicy duży zbiornik na wodę, pompy.
    A jak zabraknie prądu do pomp (albo wezwani strażacy wyłączą, bo standardowo to
    robią)?
    To nie powinno być pod własnym ciśnieniem? Np. woda z rozpuszczonym CO2 dodatkowo
    wspomagającym gaszenie.

    > Kto ma kasę i nowy dom, ten nie instaluje solarów na dachu, bo dom ma duża wartość
    a solary to ryzyko pożaru przez całe życie i ryzyko zatrucia dymem, zaczadzenia i
    utraty zdrowia i życia.
    W ogóle całe życie grozi śmiercią lub kalectwem. Stres z powodu wysokich rachunków
    za energię też nie jest zdrowy. Tak źle i tak niedobrze ;)

    > Za polu, za domem, solary też niebezpieczne bo za 5 lat kable zaczną pękać od UV
    Dobre kable wytrzymują znacznie dłużej, w dużej części schowane pod panelami tego UV
    dostają niewiele.

    > i dotknięcie grozi porażeniem, a wypada kilka raz w roku zmyć szklo z brudów, pyłów
    i piasku
    W naszych warunkach deszcz zmywa dość skutecznie.
    Falownik mam podłączony do sieci przez wyłącznik różnicowo-prądowy typu B - nie tani
    (kilkaset PLN), ale wykrywa też upływ prądu stałego.
    Strach wsiadać do trolejbusu w Gdyni, jak oni to robią że jest nieuziemiony (na
    kołach), zasilany 600V DC ale jakoś nikt się nie boi że będzie jakieś przebicie i
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

  • 4. Data: 2023-06-20 19:54:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 20 June 2023 at 19:18:59 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    kołach), zasilany 600V DC ale jakoś nikt się nie boi że będzie jakieś przebicie i
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

    Chińczyk to rozwiązał tak, że po Wuhan jeżdżą elektryczne tramwaje, ale bez trakcji i
    bez szyn, bo na aku.

    Tramwaj elektryczny na aku jest lekki, bez cięzkiego podwozia stalowego, bo koła mają
    opony
    i jeździ trasą dla tramwajów, ale po asfalcie.

    Ta innowacyjna technologia trafi do Europy już za 15 lat.

  • 5. Data: 2023-06-20 20:03:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Jun 2023 10:18:57 -0700 (PDT), M M napisał(a):

> [...]
    kołach), zasilany 600V DC ale jakoś nikt się nie boi że będzie jakieś przebicie i
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

    A trolejbus nie jest przypadkiem na dwóch szelkach?
    Jest tam jakikolwiek potencjał względem ziemi?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-06-20 20:54:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 20.06.2023 o 20:03, Adam pisze:

> [...]
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

    > A trolejbus nie jest przypadkiem na dwóch szelkach?
    > Jest tam jakikolwiek potencjał względem ziemi?

    Jest na dwóch szelkach :) pomylił z tramwajem :)
    --
    Janusz

  • 7. Data: 2023-06-21 00:04:03
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 20 czerwca 2023 o 20:56:19 UTC+2 Janusz napisał(a):

> [...]
    wsiadający pasażer zamknie obwód do ziemi.

    > Jest na dwóch szelkach :) pomylił z tramwajem :)
    Nic nie pomylił, tramwaj i pociąg są uziemione przez metalowe koła do szyn.
    Trolejbus ma gumowe opony jak zwykły autobus i zasilanie na 2 szelkach +/- a nadwozie
    nie uziemione. Czyli musi być bardzo dobra izolacja by nie mogło się pojawić
    napięcie na nadwoziu, tak jak w urządzeniach zasilanych płaską wtyczką bez PE, ale
    przecież to jest na zewnątrz narażone na słońce i deszcz. Niektóre nowsze trolejbusy
    mają już akumulator (jakiś odcinek mogą pokonać bez zasilania z "szelek"), jakiś nowy
    elektryczny autobus też chyba widziałem w Gdańsku więc nie za 15 lat.

  • 8. Data: 2023-06-21 00:13:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 21 June 2023 at 00:04:05 UTC+2, M M wrote:

> [...]
    elektryczny autobus też chyba widziałem w Gdańsku więc nie za 15 lat.

    Elektryczne autobusy jeżdżą po Polsce od 10 lat

    Nowością światową sa elektryczne tramwaje na aku, bez pantografu, na gumowych kołach

    Wygląda to jak tramwaj ale jeździ bez pantografu, po drodze, na gumowych kołach,
    tramwaj pasem i nie ma 20 tonowego podwozia stalowego

    Do Europy trafi z Wuhan za 15 lat a do Polski w przyszłym wieku

  • 9. Data: 2023-06-21 00:34:33
    Od: M M <m...@g...com>

    Może ten tramwaj w Wuhan to po prostu Melex - też na aku, bez pantografu i jeździ po
    drodze na gumowych kołach :)))

  • 10. Data: 2023-06-21 00:55:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan M M napisał:

    > Nic nie pomylił, tramwaj i pociąg są uziemione przez metalowe koła do szyn.
    > Trolejbus ma gumowe opony jak zwykły autobus i zasilanie na 2 szelkach
    > +/- a nadwozie nie uziemione.

    Jeszcze jest takie dziwadło, jak tramwaj z jedną szyną. W Wenecji takie
    jeżdżą. Nie, nie chodzi mi o tramwaje wodne. Ten wygląda całkiem jak
    tramwaj, turla się na gumowych kółkach, ma pantograf do zasilania, a ta
    szyna to mu służy jako drugi biegun zasilania i do tego, by wiedział
    gdzie ma jechać. Kursuje po Wenecji "kontynentalnej" (czyli po Mestre),
    skąd dociera przez most na skraj wyspy.

    Jarek

    --
    Tyle w nich Dobra, ile w tramwaju, który dlatego nie może cię
    przejechać, gdy stoisz na chodniku, bo z szyn nie wyskoczy.