    Newsgroups: pl.rec.dom
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Odp: Odp: Odp: Skraplacz klimy wisi na scianie u sasiada
    <mqp7mm$70n$1@node2.news.atman.pl> <mqq1gg$4ei$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <mqs0kt$ei2$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <mqshr8$s1$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Mon, 17 Aug 2015 22:29:34 +0200

    Samarytank@ pisze:

    > Dziekuje za rady.
    > Wody Ci u nas dostatek, karafke zawsze dostaniesz :)

    W takim razie jeszcze jedna ciekawostka budowlana -- pod rozwagę
    każdemu, kto planuje w najbliższym czasie własną budowę. Rzecz
    w naszym kraju niemal niespotykana, a powszechna choćby po obu
    stronach Adriatyku. Żelbetowa połać dachowa w domku ze spadzistym
    dachem. Zamiast drewnianych krokwi -- dwuteowniki stalowe. Do tego
    od spodu równiutki i gładziutki szalunek z płyty OSB, trochę zbrojeń
    z drutu, a na to beton z gruchy. To zamiast dachowych desek. Potem
    od góry styropian lub coś innego izolacyjnego, a na wierzch dachówka
    -- z przewiewem pod nią. To nawet specjalnie drożej nie wychodzi.
    O szczegóły należy pytać u dobrych architektów, dobrych konstruktorów
    i dobrych wykonawców.

    Nauczyliśmy się już nie lekceważyć izolacyjności budynku. Ale ile by
    tej waty miniralnej w poddasze nie włożyć, zawsze w lecie będzie tam
    za gorąco. Bo brakuje pojemności cieplnej, którą daje na przykład ta
    warstwa betonu. W zimie nie ma problemu, da się zrobić na strychu
    właściwą temperaturę -- im lepsza izolacja, tym tańsze grzanie. Ale
    w lecie, gdy izolacja dobra, to w dzień jest bardzo gorąco, a w nocy
    po prostu goroco (przy złej w dzień jest wściekle gorąco). Natomiast
    większa pojemność cieplna sprawia, że jest szansa, by w dzień w środku
    było chłodniej niż na zewnątrz -- a to znowu z powdu całkowania.

    Jarek

    --
    Nie pij że ty chłopie wody
    Bo ta woda tobie szkodzi