    From: Sebcio <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Odzysk ciepła z wentylacji
    Date: Wed, 07 Jan 2009 12:47:40 +0100

    a...@g...com pisze:

    > Przy takiej kubaturze koszt inwestycyjny i eksploatacyjny jest
    > proporcjonalnie mniejszy. Male rekuperatorki kupisz juz za 1,5-2k pln,
    > a ich eksploatacja to 30-50W. Przy jego kubaturze oszczednosci pewnie
    > wyniosa w okolicy.. 1kW ? Komfort gratis ;)

    Komfortu nie podważam, pisałem tylko że odzysk ciepła z takiej kubatury
    nie równoważy kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych. Z małych
    central za małe pieniądze można wymienić dospelowskiego Economika 120,
    za około 2500PLN brutto.

    Przy deltaT = 20 stopni (założona wartosć średnioroczna) odzysk dla
    pełnej wydajności 200m3 wynosi około 5MJ/h. Dla najbardziej typowego
    ogrzewania gazowego z przeciętnym kotłem niekondensacyjnym będzie to
    około 6gr brutto na godzinę. Nie uwzględniając żadnych innych kosztów,
    nawet tych 120Wh energii potrzebnych do zasilania wiatraków wyjdzie że
    sam koszt zakupu centrali zwróci się po prawie pięciu latach ! :)

    Tak więc nie zaoszczędzimy na rekuperacji w domach do około 150m2
    powierzchni. Nie znaczy to jednak że w takich domach są bez sensu,
    należy jednak patrzyć na inne plusy rekuperatora. To co Robert napisał -
    rekuperator zastosowany w centrali wentylacyjnej podniesie komfort
    korzystania z wentylacji mechanicznej. Po prostu w zimie nie będzie
    wiało chłodem z nawiewnika a latem, jeśli ma się dom klimatyzowany,
    łatwiej będzie w nim utrzymać rześkie, chłodne powietrze.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio