eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieOgraniczenie niskiej emisji to bełkot wymyślony przez TauronaRe: Ograniczenie niskiej emisji to bełkot wymyślony przez Taurona
  • Data: 2022-06-24 01:20:03
    Temat: Re: Ograniczenie niskiej emisji to bełkot wymyślony przez Taurona
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Myjk napisał:

    > Ja też. Moja gruntowa pompa ciepła (z zasobnikiem CWU i instalacją)
    > razem z wymiennikiem poziomym

    Jeśli z wymiennikiem poziomym, to nie "ja też", bowiem Liściasty ma
    pionowe odwierty. A to różnica, wcale nie ilościowa, tylko jakościowa.
    Poziome grzeją energią słoneczną, tego-, a najdalej zeszłoroczną. To
    jest całkowicie odnawialna energia. Natomiast pionowe studnie korzystają
    z energii geotermalnej, liczonej "czasem geologicznym", przynajmniej w
    tysiącach lat. Ta energia odnawialną nie jest, korzystamy z *zasobów*.

    Oczywiście Liściasty grzejąc chatę wiecznej zmarzliny sobie nie zrobi,
    to nie te wielkości i nie te czasy. Ale efekt spadku temperatury jest
    obserwowalny. Jest też policzalny, każdy może sobie to obliczyć, lub
    choćby oszacować -- wartości ciepła właściwego gruntów powinny być
    znane budowlańcom. A gdyby ktoś chciał uwzględnić energię "odnawiającą",
    ale nie wiedział jak, to proszę -- strumień ciepła geotermalnego wynosi
    około 30 mW (miliwatów) na metr kwadratowy. Dla porównania, insolacja,
    czyli energia słoneczna, w uśrednieniu rocznym to są setki watów na metr.
    Cztery rzędy wielkości różnicy.

    To ogólnie ciekawy temat, jednak odnoszę wrażeniee, że (geo)fizyka i inne
    tego typu pierdoły mało kogo tutaj interesują.

    --
    Jarek