    From: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Oprawa ścienna/żarówki metahalogenowe
    Date: Tue, 06 Oct 2009 09:08:26 +0200

    BartekK <s...@N...org> writes:

    > Tak. Zdecydowanie tak.
    > Porównując żarówkę "bańkę" 100W i "energooszczędną" (kompaktową
    > świetlówkę) to 20W lub 24W (markowa! bo różnice wydajności lm/W
    > potrafią być dwu-trzykrotne przy tej samej mocy) świetlówka jest
    > jaśniejsza (daje więcej światła, gdy już się rozpędzi oczywiście, a
    > nie zaraz po włączeniu). Jedyna różnica polega na tym, że jak patrzysz
    > się na żarówkę to "fest razi" a świetłówka już nie tak bardzo, ale
    > wynika to z tego, że podobna ilość światła jest promieniowana większą
    > powierzchnią (a w żarówce mocno skupiona punktowo na druciku). Nie
> [...]

    Porownuje oswietlenie pokoju przez zarowke/swietlowke zamknieta w
    papierowej kuli (taki tani zyrandol, wicie). Subiektywnie 100W (nawet
    matowa) oswietla nie gorzej niz 24W swietlowka, a na pewno lepiej niz
    20W swietlowka. Markowa swietlowka, najdrozsza jaka byla. Noname to
    bardziej zarowke czterdziestke przypominaja...

    No nic na to nie poradze.

    MJ