  • Data: 2013-06-03 22:35:21
    Temat: Re: Orzech Włoski
    Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Trybun" <Y...@y...com> napisał w wiadomości
    news:kohn6r$rie$1@node1.news.atman.pl...
    >W dniu 2013-06-02 20:37, tomek pisze:

    Ale, skoro nie
    > przynosi efektu wiosenne sadzenie orzecha, to spróbuję jesienią. Dzięki za
    > sugestię.

    Orzech włoski możesz sadzić kiedy chcesz, tylko warunek, żeby był w doniczce
    i do tego miał metkę z nazwą odmiany. Może też być kupiony w szkółce w
    której właściciel szczepi orzechy z materiału ze swojego "podwórkowego"
    drzewa, który ma owoce ze skorupką dającą się zgnieść w ręce, a wnętrze samo
    wypada.
    Kupując sadzonkę na rynku z gołym korzeniem, wyhodowaną z nasiona
    ryzykujesz, że za 15 lat doczekasz się orzechów, którym nie da rady żaden
    "dziadek", a po rozłupaniu w imadle wnętrze będziesz wydłubywał śrubokrętem.
    Mam takie orzechy w koszyku, leżą już trzy lata (dostałem je). Właściciel
    drzewa chwali się, że jego orzech wysadził z zawiasów drzwi na posterunku
    policji (metoda rozłupywania między drzwiami, a futryną).
    Orzech szczepiony zaowocuje za 4-5 lat i masz pewność (teoretyczną), że
    będzie z niego pożytek. Minusami orzecha szczepionego są cena 50-100 zł i
    to, że krócej żyje 150-200 lat (orzech dziki ponad 400).

    Leszek