    From: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Piec kaflowy przerobiony na elektryczny
    Date: Mon, 16 Nov 2009 10:47:59 +0100

    Użytkownik "Piotr M" <x...@x...pl> napisał w wiadomości
    news:xn0vkq306r7b$.1kf009k0x85z4.dlg@40tude.net...
    > Witam.
    > Moc reguluje się takimi 3 włącznikami. Co drugi dzień
    > nie ma nikogo w domu. Wyłączać go całkowicie czy zostawiać na jedynce? A
    > gdy będzie wyłączany to włączać "biegi" stopniowo z odstępem czasu
    > (jakim?)
    > czy można od razu wszystkie 3 na raz. Mam takie wyobrażenie że jak 3 na
    > raz
    > to dużo "ciągnie" prądu a pożytku z tego niewiele bo tak samo się szybko
    > nagrzeje jak stopniowo np co 30 min.

    Piec kaflowy jest piecem akumulacyjnym. Najkorzystniej będzie go w ogóle
    obsługiwać zamawiając w zakładzie energetycznym rozliczenie dwutaryfowe -
    piec będzie się nagrzewał w niskiej taryfie a w wysokiej będzie wyłączony i
    tylko będzie oddawał ciepło.
    Te twoje "biegi" to osobno załączane grzałki (spirale grzejne). Włączenie
    trzech naraz powinno spowodować szybsze nagrzanie pieca. Na ile szybsze nie
    wiem bo piec kaflowy ma (a przynajmniej powinien mieć) dużą bezwładność:
    długo się nagrzewa i długo oddaje ciepło. Dobry piec w stosunku 1:2, czyli
    powinien oddawać ciepło dwukrotnie dłużej niż się nagrzewa (to nie perpetuum
    mobile, więc ciepło nie będzie oddawane ze stałą wydajnością tylko
    spadającą).
    Aby sprawdzić tą sprawność, weź termometr, zamontuj go na piecu i sprawdź w
    ile czasu piec rozgrzewa się do jakiejś tam temperatuy przy jednej, dwóch i
    trzech grzałkach. Piec a nie pomieszczenie. Może się okazać że na jednej
    grzałce osiągą założoną temperaturę w ciągu 9 godzin a na trzech w 2,5
    godziny. Pytanie: na ile jest to dla ciebie istotne i ile cię to kosztuje.
    Zakładając że jedna grzałka to 1500W (1,5kW) masz w pierwszym przypadku
    13,5kWh a w drugim 11,25 kWh czyli taniej i piec w 2,5 godziny jest gotowy
    do oddawania ciepła. To oczywiście tylko teoretyczowanie - praktyka może być
    zupełnie inna i zależna od wielu zmiennych czynników ( temperatura wewnątrz,
    temepratura zewn, wietrznie/bezwietrznie, wilgotność itd itp)
    Być moze celowe byłoby zbudowanie prostego sterownika z termostatem (lub
    trzech niezależnie ustawianych termostatów) i sterowanie za ich pomocą
    "rozpalaniem i podtrzymaniem". Wg mnie byłby to wtedy wybór pomiędzy pracą
    na trzech grzałkach i na jednej. Tak czy siak uważam że należy zacząć od
    dwóch taryf z ZE.
    --
    Jackare