    Date: Sun, 12 Dec 2021 17:56:12 +0100
    Subject: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b16d9f$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b2f3e3$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <61b61c74$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 16:59, A S pisze:

    > Ale o czym mówimy? Wspominana ramka, czyli przekrój czynny na działanie
    > wiatru
    > ogranicza maszyny wiatrowe, jakie one by nie były. Profile lotnicze
    > (byłem modelarzem :)
    > są mykiem dla podniesienia sprawności. Więcej niż energia kinetyczna
    > strumienia względem
    > wiatraka nie wyciśniesz, nawet jak coś tam będzie się ruszać szybciej
    > niż wiatr.

    OK czy zatem HAWT korzysta więcej niż można? Zakładanie wydajności
    wiatraka zawsze sprowadza się do jego sprawności ale nikt nie chce kłaść
    nacisku na to, że rozmawiamy o wietrze powyżej 10m/s, który w Polsce
    występuje tylko na wybrzeżu w jakimś realnym procencie. Inaczej:

    Po co mi Lamborghini Huracan na bagnie, skoro nie pojedzie ale
    Lamborghini Trattori go wyprzedzi i Huracan zostanie w tyle pomimo że
    ten pierwszy ma osiągi 300km/h a ten drugi ledwie 60km/h :)

    Pożytek będzie tylko z tego drugiego :)

    > Nie wiem czy to była wypowiedz na temat. Spór między VAWT i HAWT trwa
    > nadal i ma się dobrze.

    Bo są spore różnice jeśli chodzi o realną wydajność i mam ciągle na
    myśli wiatraki przydomowe w Polsce, gdzie realna siła wiatru/roczna to
    ok 3m/s i to nie w całej Polsce.

    a) W wysokości masztu.
    b) Siłą wiatru do uzyskania skuteczności na standardowym dachu.
    c) głośność, drgania itp.

    VAWT ma tutaj zdecydowaną przewagę, nie do osiągnięcia przez HAWT.

    Raz, że nie wymaga żadnych zezwoleń przy zachowaniu wymiarów
    przepisowych a dwa, że te wymiary spokojnie spełniają wymagania takiego
    domowego VAWT. HAWT ich nie spełnia, jeśli chcemy mieć taką samą moc
    użyteczną jak z VAWT :]

    > A a nie wziąłeś pod uwagę że VAWT mogą mieć jakieś ruchome klapy do
    > łapania wiatru.
    > Taka klapa przypomina mi drzwi w przeciągu.

    Niekoniecznie drzwi w przeciągu:
    https://youtu.be/aKKMbE9wR-k
    Całkiem ciekawa konstrukcja i oczywiście hybryda.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>