    Date: Sun, 12 Dec 2021 21:06:25 +0100
    Subject: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b16d9f$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b2f3e3$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <61b61c74$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b629b6$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <61b636d7$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <1...@g...com>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2021 o 20:53, WS pisze:

    > e... nic nie dociera ;)
    > tak to może jest dla Savoniusa,

    Nawet nie, w oryginale Savonius to 2 miski półokrągłe (kula) przecięta w
    połowie i rozsunięta między sobą.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb
    /1/1a/Savonius-rotor_en.svg/1200px-Savonius-rotor_en
    .svg.png

    On zakłada dwie płaskie deski/blachy i robi obliczenia. Powinien się tą
    deską pierdolnąć w łeb :)

    > już dla Darrieusa nie mozna mówic o hamowaniu na ~połowie przekroju, wklejałem link
    z wykresem momentu w funkcji kąta wiatru... ujemny(hamowanie) to całkiem mały
    zakres...
    > co do żagłówek to przegooglałeś pół netu ;) i dalej nie zauważasz, że taka żaglówka
    może spokojnie płynąć bajdewindem w nieskończoność, z ~45 stopni od kierunku wiatru
    (czyli w sumie "pod wiatr"), z prędkością znacznie większą niż pr. wiatru, bez
    żadnego halsowania (które jest potrzebne tylko i wyłącznie jeśli chcemy płynąć w
    kierunku znajdującym się w martwym kącie)... tak samo skrzydło turbiny - kąt martwy
    ma całkiem mały.

    > Wklejałem tez link do symulacji, z której wynikało, że taka turbina może
    przekroczyć limit Betza o 6%... liczą oczywiście pełne pole przekroju, nie jakieś
    50%, 33%...
    > Wygląda, że takie turbiny ponownie się analizuje/bada biorąc pod uwagę farmy na
    określonej powierzchni... niby samodzielny poziomy wypada lepiej, ale jak mamy
    ograniczony obszar (koszty wynajmu ziemi, limit głębokości na morzu) to już trudno
    powiedzieć na chwilę obecną... analiza komputerowa jest dość kosztowna, w realnym
    wykonaniu to juz $$$

    No nie wytłumaczysz mu :)
    --
    LordBluzg(R)