  • Data: 2019-05-26 11:52:50
    Temat: Re: Piorunochron czy przywoływać piorunów?
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 25 May 2019 20:20:47 +0200, "SpiskowyMocny"
    <T...@p...o2.pl> wrote:
    > Sokoro we wzorze na moc masz prąd do kwadratu a opór do pierwszej
    > potęgi, to
    > znaczy że największe znaczenie ma prąd.

    Przykro mi ale jesteś w błędzie i nie wiem po co się dalej
    kompromitujesz. Aby podgrzać przewodnik do temperatury
    jego topnienia moc w przewodniku musi być wydzielona przez odpowiedni
    czas, czyli konieczna jest odpowiednia energia. Wielkość samego prądu
    nic nam nie daje. Prąd o wartości 150kA płynący przez 1ms tonie to
    samo co prąd o tej samej wartości płynący przez 1000s (kompletnie
    różne energie)
    Policzmy ile wzrośnie temperatura  przewodu miedzianego o średnicy
    powiedzmy 10mm przez który przepływa energia dla typowego wyładowania
    z prądem 150kA (wzięte z wiki). Opór właściwy miedzi to  1.68x10^-8.
    Zatem rezystancja 1m przewodu o średnicy powiedzmy 10mm (pole
    powierzchni przekroju 78.5 mm2) wyniesie:

    (1.68*10^-8)* 1m / (78.5*10^-6) = 214 u?

    Moc wydzielona w przewodzie:

    150kA^2 * 214 u? = 4.8MW

    Teraz policzmy o ile  wzrośnie temperatura przewodu. Najpierw
    potrzebna jest energia jaka wydzieli się w przewodzie. Typowe
    wyładowanie trwa max kilka ms, do uproszczenia załóżmy 1ms:

    4.8 MW * 1 ms = 4.8 kJ

    Ciepło właściwe miedzi to 0.385 J/g°C, mamy 1m przewodu o polu
    powierzchni przekroju 78.58m2, gęstość miedzi to 8.93g/cm3, objętość
    przewodu 78.5cm2*1m= 78.5cm3 zatem masa 1m przewodu:

    78.5cm3 *8.93g/cm3  = 701g

    Temperatura:

    4.8 kJ / (0.385 J/g°C * 701g) = 17°C

    Temperatura przewodu wzrośnie o 17°C, grubo poniżej temperatury
    topnienia miedzi 1085°C.
    Teraz pokaż nam swoje obliczenia.

    --
    Marek