    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piwnica inaczej
    Date: Mon, 19 Jan 2009 11:49:54 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Widząc jednak że przechowywanie żywności jest jakimś
    > problemem, zwłaszcza latem. Znalazłem takie coś.
    > http://www.spiralcellars.com/uk/description.htm
    > Na ww stronie proponuja cos takiego do przechowywania win. Ja chciałbym mieć
    > piwnicę do przechowywania żywności, czyli warzyw, owoców, przetworów itp.
    > Pomyslałem sobie że kupię gotowy zbiornik żelbetowy z zamkniętym dnem,
    > zakopię go w ziemi w obrysie budynku, przykryję płyta zelbetową, zrobie
    > wejście, schody itd. I tak czym dłużej myslę tym więcej pytań.
    > Chętnie usłyszałbym co myślicie o takim pomysle a w szczególnosci
    > zastanawiam sie czy?
> [...]

    Czego to ludzie nie wymysla...
    Wiec od razu pisze, ze nie za bardzo moge zarowno ja jak i zapewne sporo z
    piszacych tu, cos wartosciowego na ten temat napisac.
    Moge tylko wyrazic swoje watpliwosci odnosnie takiego rozwiazania a to z
    powodu tej rurowej wentylacji, ktora moim zdaniem dzialac nie bedzie. No moze
    zima to jeszcze, ale latem chyba nie. Nie bedzie "cucu". Zima, zimne powietrze
    jako ciezsze, byc moze bedzie grawitacyjnie wchodzic jedna z tych rur a
    to "nagrzane" w tej piwnicy do temperatury az plus 8 stopni, moze powoli
    wyplywac. Natomiast latem? Gdy w tej piwnicy bedzie chlodniej niz na zewnatrz -
    nie ma prawa. Fizycznego oczywiscie, aby to jakos wyraznie dzialalo.
    Teze te popieram tym, ze przed dawnymi wielu laty moj ojciec mial w normalnej
    nieizolowanej, wilgotnej piwnicy, wedzarnie, w ktorej wedzil kielbasy. I
    pamietam zima przed swietami problemow nie bylo natomiast juz wiosna przed
    swietami Wielkanocnymi, naklal sie zawsze, bo cala piwnica byla pelna dymu a
    do komina w kominie cugu nie bylo.
    Drugi problem to z ta lawa; tak sie po prostu nie robi, szczegolnie gdy masz
    wysoki poziom zw. wody gruntowej.
    Swego czasu bylem w winiarni, nawet kilku. W jednej z nich problem piwnicy do
    przechowywania a w szczegolnosci dojrzewania win rozwiazano w ten sposob, ze
    normalne murowane z kamienia niewielkie pomieszczenie obsypano z zewnatrz
    gruntem. Ulatwialo to transport poziomy bez koniecznosci zjezdzania czy
    schodzenia na dol po schodach.
    Dla informacji winiarnia ta plajtowala (byla na sprzedaz) ale nie z uwagi na
    te piwnice lecz z tego powodu, ze te wszystkie wina hamerykanskie maja
    jednakowy, dziwny smak. A to z powodu czerwonych gleb zawierajacych tyle
    zelaza, ze moglyby robic za rude z Krzywego Rogu stanowiaca surowiec do
    produkcji zelaza w jednej z bylych polskich hut.
    Pzdr.