    From: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepła inaczej
    Date: Wed, 1 Feb 2012 12:13:24 +0000 (UTC)

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisa=B3 w =
    > wiadomo=B6ci news:jg9u5s$270$1@inews.gazeta.pl...
    > Stara=B3em si=EA
    > fajki troch=EA
    > ci=B1gn=EA i mam
    >

    > zasadniczo niby ok - a jesli powiesz ze latem to odwracasz i masz =
    > klimatyzacj=EA to ca=B3kiem ok. Bo gdyby nie ta klima to do grzania =
    > pomieszcze=F1 pr=B1dem s=B3u=BFy farelka, a do odzysku ciep=B3a =
    > rekuperator :-) Czyli urz=B1dzenia znacznie prostsze. Ale baw sie dalej, =
    > ja lubie czytac o wynalazkach :-)
    >

    > b.
    Chłodzenie latem było jego podstawowym przeznaczeniem. Ale się zużył/
    Kosztował dużo kasy. Wtedy nie było klimatyzatorów made in china za 600
    złotych. Dlatego szkoda mi go było wyrzucić. Oczywiście w warunkach jakie
    teraz panują na zewnątrz rekuperator działa. Odzyskuje trochę ciepła. I o ile
    da się zrobić dla oka że powietrze ugrzane przez rekuperator ma zblizoną
    temperaturę do tego co wyrzuca na zewnątrz, to odbędzie się to kosztem
    sprawności. W rekuperatorze nie wyposażonym w dodatkową nagrzewnice nie da się
    na wylocie do pomieszczenia uzyskać temperatury wyższej niż w nim jest. Pompą
    ciepłą się da. To czym się bawię ma bardzo małą sprawność. Ale sporo wyższą
    niż 1. To już wiem bo sprawdziłem. Nawet kulawe podłączenie klimatyzatora
    pozwala mieć za tyle samo kasy więcej ciepła niż przy rekuperatorze. Pozostaje
    jeszcze sprawa efektywnego wykorzystania pompy ciepła. Chłodzic pomieszczenia
    trzeba gdy temperatura pomieszczeń niewiele przekroczy temperaturę, nazwijmy
    ją dla uproszczenia , fizjologiczną. Raptem to dwadzieścia kilka stopni. Jak
    ktoś ma klimatyzację i kasę żeby płacić za prąd to wykorzystuje ją o wiele
    dłużej w roku niż wykorzystywałby rekuperator pracujący z przyzwoitą
    sprawnością. Przy +5 włączanie rekuperatora nie ma sensu bo ma tak mała
    sprawność. Przy +10 bardziej grzeje ciepłem oddawanym przez silniki niż
    odzyskiem ciepła. Przy temperaturach jakie są dzisiaj dobrze dobrany
    rekuperator odzyska z 50% ciepła. Niby dużo, ale nie tak dużo jak by się mogło
    wydawać. Powietrze ma małą masę o nie da się w nim w przy różnicy temperatur
    30 stopni zgromadzić dużych ilości ciepłą. To co zrobiłem jest protezą. Nie
    mam praktycznie dolnego źródła.Ale jak się zrobi trochę cieplej będę je miał.
    Nie zamierzam wykorzystywać pompy ciepła do ogrzewania. Chociaż kto wie, nigdy
    nie należy mówić nigdy. Wiosną zrobię dziurę w suficie i pociągnę ciepłe
    powietrze ze strychu. Bedę miał dolne źródło o nieograniczonej dla mnie
    wydajności z zakresem temperatur od wiosny do jesieni 10-45 stopni.
    Wykorzystam je do grzania wody. Obniżę w ten sposób o jakieś 500 złotych
    rocznie rachunki za prąd. Żeby to zrobić dołożę trochę przerobiony
    klimatyzator, który był przeznaczony do wyrzucenia. Trochę własnej pracy i
    trochę może i drogich materiałów ale w śladowych ilościach. Nie mam
    specjalnego parcia na ogrzewanie. Mieszkam w ciepłym mieszkaniu. Jak wejdą
    kiedyś przepisy nakazujące ocieplanie wszystkiego, to przy takich
    temperaturach jak są dzisiaj ogrzeję je dwoma kilowatami. Ale jak by się dało
    te dwa kilowaty mieć przy niewielkim nakładzie środków za 1/4 ceny nośnika to
    wcale by mnie to nie brzydziło. Najtrudniej zrobić pierwszy krok. jak będę
    miał już instalację to na pewno będzie w niej nie jeden wymiennik ciecz ciecz.
    A dwa wymienniki. Ten drugi będzie po stronie zimnej pompy ciepłą i może
    będzie służył do odzyskiwania ciepłą z wody po kąpaniu. W instalacji Adama
    czegoś takiego mi brakuje. Jak nie używać wymiennika to w niczym nie psuje
    pracy pompy ciepłą a daje możliwość odzyskania sporych ilości ciepła. Można
    taki wymiennik założyć później. Ale to to kosztowne. Dużo droższe niż jak by
    tam był od początku.