    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pomysł na solar tanim kosztem
    Date: Thu, 1 Dec 2011 10:57:04 +0100

    news:07eb9b06-d9a8-4a0c-b48f-5b9f665fe89e@w3g2000vbw
    .googlegroups.com...
    On 30 Lis, 10:20, wolim <n...@t...pl> wrote:

    >Zabraknie pradu, woda sie juz przy 100stC zagotuje (glikol prawie
    200stC)

    200stC to glikol 99% ale takie stężenie ma dość wysoką temperaturę
    krzepnięcia więc to czyste marnotrastwo w zastosowaniu w solarach. Najniższą
    temperaturę krzepnięcia uzyskac można przy stężeniu około 50% ale tu
    temperatura wrzenia to coś około 140stC i zależnie jeszcze oczywiście od
    ciśnienia. U mnie raz zdarzyło się że w układzie było 145stC. Ciśnienie
    robocze z 2bar wzrosło do około 2,6bar. W instalacji mam około 12 litrów
    glikolu, naczynie wzbiorcze o pojemności 25l ustawione mam na 1,8bar. Przy
    3bar otworzyłby się zawór bezpieczeństwa i nadmiar glikolu zystałby
    wypuszczony do zewnętrznego baniaczka. Jak narazie, idzie już 4rok
    eksploatacji zawór nie uronił ani kropelki.

    Marek