    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Praca w Niemczech
    Date: Thu, 23 Jul 2020 17:44:57 +0200

    nadir napisał:

    > Czyli łapie się w grupę lekarzy lub inżynierów od rakiet, ci mają
    > największe szanse na pełnoprawne umowy.

    To dość spora grupa zawodowa, trudno ją marginalizować. Więc może
    jak lekarzy, ale niekoniecznie kardiochirurgów od lewego przedsionka.
    Albo ogólnie inżynierów od sterowania, niekoniecznie telepatycznego
    rakietami.

    > Poza tym wymyślać kod, to można nie tylko w Berlinie więc ta umowa
    > na miejscu, to tak średnio jest potrzebna.

    Znam też takich, którzy wymyślają siedząc w jakiejś Tajlandii czy
    Nepalu. Ale ich to już nikt na żaden etat nie namówi -- a o tym
    teraz mowa.

    > Ja swoje twierdzenia opieram na "zeznaniach" kilkunastu bliskich
    > członkach rodziny i znajomych. Pracują na różnych warunkach, w różnych
    > firmach. Nie mam pojęcia czy kłamią czy się mylą?

    Ja jestem przekonany, że mówią prawdę. Po prostu opisują inny fragment
    rzeczywistości. Warto znać całą, więc ich opinie są bardzo cenne.

    > A od kiedy to umowa i etat uniemożliwiają zwianie w dowolnym momencie?
    > No chyba, że w zamian za pracę podpisuje się jakiś weksel?

    Wystarczy ustawowy trzymiesięczny okres wypowiedzenia -- w tym czasie
    można szukać następcy. Wiem, że niektórzy zatrudnieni portafią sobie
    zastrzec w umowie o pracę nawet dwutygodniowy okres wypowiedzenia.
    Ale to w innych zakątkach branży, niż "rakietnictwo telepatyczne".
    Bo są takie, gdzie przez kilka tygodni można zrobić coś pożytecznego,
    a potem pójść dalej. Ale wymyślanie jest procesem długotrwałym, potrzeba
    spokoju i stabilności.

    --
    Jarek