    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Wed, 3 Feb 2010 10:17:11 +0100

    Użytkownik "mowczar" <mowczar@usun_to_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:hk97is$8vb$1@news.onet.pl...
    > wbrew pozorom nie jest trudne, powiedziałbym żenująco nieskomplikowane
    > tyle tylko że trzeba się trochę napracować zwłaszcza przy ew. kuciu ścian.
    > U mnie robił instalator, który zajmował się tym zawodowo. Ale po tym
    > niechlujnym gnojku właściwie już ponad połowę instalacji samodzielnie
    > wymieniłem. Facet miał wiedzę ale kompletny zwis na funkcjonalność,
    > wysokość i rozstaw podejść punktów wody i estetykę części widocznej. To
    > co wykonał to wielka improwizacja. Rury inst. wodnej zostały wykonane z
    > rur plastykowych które idiotycznie się krzyżowały i zmieniały zupełnie
> [...]
    Bo instalacje trzeba dokładne przemyśleć a nie wejść i robić. Potem mamy w
    efekcie milion kolanek (spadki ćiśnienia i hałas) krzyżujące się rury itd.
    Instalację wykonuje się stosunkowo nietrudno, dobra instalacja (dobrze
    działająca, nie zagrażająca skażeniem) wymaga już nieco przemyślenia, żeby
    instalację wykonac dobrze i "ładnie" potrzebne już jest doświadczenie i
    świadomość tego jak się ustrzec przed błędami które odbiją się na
    użytkowniku. Zrobienie instalacji dobrej, ładnej i z przewidywaniem że
    kiedyś trzeba ją będzie naprawić czy serwisować a użytkownik ma prawo
    wieszać na ścianach obrazki i meble to już jest majstersztyk. Potrzeba też
    nieco narzędzi które ułatwią pracę i w niektórych momentach w ogóle
    umożliwią jej wykonanie (np dwie zgrzewarki a nie jedna). Prosty błąd
    polegający na pozostawieniu nieco włosia z pakuł w swietle rury może
    powodowac bardzo niemiłe konsekwencje ale trzeba mieć tego świadomość i je
    znać.

    W branży instalacji sanitarnych warto kierować się wytycznymi norm
    niemieckich (oczywiście tam gdzie nie stoją w sprzeczności z polskim prawem,
    bo w kilku punktach stoją). Są to chyba najbardziej precyzyjne normy i
    opisują wiele zagadnień które np w polskich normach czy przepisach w ogóle
    nie są ujęte.
    --
    Jackare