  • Data: 2014-10-30 13:00:20
    Temat: Re: Rekuperator
    Od: Maniek4 <r...@s...won> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-10-30 12:28, Adam pisze:

    > Nie napisze Ci jaka jest norma ale napisze o swoich doswiadczeniach:
    >
    > 1. Wentylacja wylaczona -> w kiblu utrzymuje sie dlugo smrod i wilgoc, reczniki
    > nie schna wcale i po 2-3 dniach zaczynaja smierdziec.

    Wentylacja wylaczona u Ciebie znaczy jej kompletny brak. Czyli to nie to
    samo co grawitacyjna. Tak dla scislosci zeby wszyscy wiedzieli...

    > 2. Wentylacja 50m3/h -> z recznikami troche lepiej ale pranie w suszarni nadal
    > schnie zbyt wolno.
    > 3. 150m3/h -> jak dla mnie optimum - reczniki i pranie schna bardzo szybko,
    > smrodek w kiblu znika w mig. Nie widze wiec sensu wentylowac wiecej.

    > Czekaj, nie przekrecaj. Nie pamietam tego watku ale pamietam pare innych
    > i zawsze chodzilo o oszczednosc 80% ciepla ktore normalnie ucieka wentylacja.

    Tak, ale to okazalo sie pozniej. :-)

    > A ze jest to ok 30% ogrzewania wiec mozna oszczedzic ok. 25% kosztow
    > ogrzewania calego domu w ciagu sezonu. I tu nic za bardzo nie trzeba
    > udowadniac - wystarczy policzyc (albo spytac przy okazji kominiarza jakie
    > sa srednie) jakie sa przeplywy w wentylacji grawitacyjnej i podstawic do
    > wzoru, obliczajac ile nam ciepla ucieka w ten sposob przez kominy wentylacyjne.
    >
    > Tu nie ma zadnej filozofii, magii ani niczego tajnego :-)

    No zgadza sie. Po czym okaze sie, ze przeplywy WG wcale nie sa tak duze
    zeby mozna bylo oszczedzic te 30%. Paradoksalnie moze okazac sie, ze
    wentylacja ustawiona na 150m^3 powoduje wiecej strat niz wentylacja
    grawitacyjna. Fakt reczniki nie wyschna tak szybko. Ale czy przez to
    zabraknie nam powietrza i ogolnie poczujemy dyskomfort? No i pytanie czy
    wentylacja sluzy do suszenia recznikow. Rozwazania w kontekscie
    porownania kosztow, bo ze lepiej jak reczniki schnal szybciej jest
    oczywiste.

    Pozdro.. TK