    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 22 Jan 2014 12:32:10 -0800 (PST)
    <b...@g...com>
    <4...@g...com>
    <8...@g...com>
    <0...@g...com>
    <d...@g...com>
    <e...@g...com>
    <1...@g...com>
    Subject: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 19:54:04 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:
> [...]
    rekuperatora? Grzanie pompą ciepła w kosztach wychodzi na poziomie grzania węglem.
    Taniej wychodzą samodzielnie zbierane szyszek. Oszczędność jaką da rekuperator to
    dwie taczki węgla rocznie. Dobry, czyli o dużej powierzchni wymiany ciepła,
    rekuperator jest drogi.

    > Zdaję sprawę, że im tańszy nośnik, tym mniejszy sens stosowania rekuperatora. Ale
    przemawia do mnie bardziej fakt, że w domach pasywnych czy energooszczędnych mimo
    bardzo niskich kosztów ogrzewania, bardzo niskich - jest rekuperator - mimo, że to
    straty to koszt tylko dwóch taczek węgla rocznie ;)

    > Rozumiem, że zapisane w moim projekcie liczby (czyli 1/3 strat ciepła wskutek
    wentylacji) i drugi fakt - zmierzony oddzysk ciepła na poziomie 80% mojego
    rekuperatora nie jest wiarygodny ?

    > pzdr
    >
    > Bogdan
    >

    > pzdr
    >
    > Bogdan

    Co do sprawności rekuperatorów. Nie jest sprawnością to że na zewnątrz masz -10 a
    powietrze które jest po rekuperatorze ma +18. To taki nic nie mówiący współczynnik
    wymyślony przez sprzedawców rekuperatorów żeby ludzi skuteczniej w chuja robić. W
    rekuperatorze pomimo ustawienia takich samych obrotów wentylatorów przez obieg
    studzony będzie większy przepływ niż przez obieg grzany. Z fizyki to wynika. Stad
    wysokie temperatury na wylocie do mieszkania bo większą ilością ciepłego powietrza
    grzeje się mniej zimnego. Jak chcesz jeszcze lepszy wynik to ustaw wylot na
    największą wydajność a wlot na najmniejszą. Nawet najgorszy rekuperator będzie
    działał. Tylko to z ekonomią nie będzie miało nic wspólnego. Z różnych opracowań
    jakie przeczytałem wynika że domowy rekuperator powinien mieć powierzchnię zbliżoną
    do powierzchni na jakiej pracuje. Czyli jak dom 140m2 to powierzchnia wymiennika ok
    140m2. Do tego musi być przeciwprądowy. To co piszą na rekuperatorach że 200m3/h
    oznacza że tyle potrafi przelecieć przez niego powietrza a nie że tyle powietrza
    potrafi ugrzać z deklarowaną sprawnością. W efekcie producenci jak podają sprawność
    energetyczną to podają ją dla optymalnych warunków pracy wymiennika ciepła. Nigdy
    takich warunków nie będziesz mial w domu. Oszacuj ile mocy odzyska Twój rekuperator
    jak na zewnątrz masz +5 stopni. Dni gdzie jest na zewnątrz -20 nawet w Suwałkach
    można policzyć na palcach rąk jednej osoby.