    Subject: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <nr76i2$e4a$3@node2.news.atman.pl> <nr84rn$pj4$1@dont-email.me>
    <c...@g...com>
    <nr8hfm$i6q$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <nr8lrh$be8$1@dont-email.me>
    <a...@g...com>
    <nr8qml$qnm$1@dont-email.me>
    <6...@g...com>
    <8...@g...com>
    <nr9pg7$tk7$1@node2.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Tue, 13 Sep 2016 23:56:22 +0200

    W dniu 2016-09-13 o 23:25, Budyń pisze:

    > norma mówi czy w budynku ma byc woda czy mozna ją nosic wiadrami. O ile wodociągu
    nikt nie rozlicza "czy to sie zwróci, a w ile lat" to wentylacje już tak. A dlaczego?
    Bo nas nie stac na wentylacje zgodna z normą!
    > Norma wentylacji jest w necie, http://wentylacja.org.pl/pages-62.html
    > Dla mojego budynku wychodzi ze powinienem wentylowac 390m3/h przy kubaturze 410m3.
    Mniej wiecej raz na godzine.
    > Dlaczego zatem wentylacja nie kosztuje krocie? Bo zadowalamy sie ułamkiem normy.
    > Mozna załozyc ze norma sie myli i nie potrzeba wentylowac 1x na godzine. Moze
    wystarczy 0,2. Wtedy ceny utraconej energii oczywiscie spadają a kogut ogłasza ze to
    sie nie opłaca.

    Czytam tę normę i nie mogę się dopatrzyć, że ma być wymiana całej
    objętości budynku raz na godzinę.

    > tyle ze to kwestia dyskusji ile mniej od normy to jeszcze stan poprawny, a kiedy
    zaczyna sie dziadostwo.

    Dopóki nikt się nie dusi i grzyb na ścianach się nie rozmnaża, to jest
    OK. Znam parę osób, które mają rekuperatory ale nie mam pojęcia ile
    robią wymian powietrza, natomiast ja i większość moich znajomych ma
    wentylacje grawitacyjną i śmiem wątpić, że robimy jedną wymianę na
    godzinę a jednak wszyscy żyjemy, grzyba nie ma i mamy się dobrze. I tak
    już od wielu lat.

    > ile powinno sie wentylowac:

    To mocno indywidualna sprawa i normy mogą różne rzeczy narzucać, ale nie
    ulega wątpliwości, że czym mniej ludzi w budynku i większa jego kubatura
    tym mniej trzeba go wentylować. Oczywiście nikt nie zabrania
    wietrzyć/wentylować więcej.