    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    <5...@g...com>
    <i...@4...net>
    <0...@g...com>
    <57e05041$0$5141$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <1kbm9pi1beams$.dlg@myjk.org>
    <c...@g...com>
    <1xri1spfd79pp$.dlg@myjk.org>
    <1...@g...com>
    Date: Tue, 20 Sep 2016 14:01:13 +0200

    Tue, 20 Sep 2016 04:09:16 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder

    > Mozesz mi wytlumaczyc i objasnic skad 500W oszczednosci na osobe jesli z
    > wyliczen jakie byly na grupie maksymalna strata ciepla przez wentylacje
    > przy -20 wychodzila 1,6 kW dla domu chyba 120m2. Statystyczna rodzina to
    > o ile dobrze pamietam niecale 4 osoby.

    Pisałem o 4 os. w 180m2 czyli ~2-3kW (przy -20sC) i dla takiej różnicy w
    sprzęcie grzewczym wyliczałem. Ale schemat można przyłożyć do dowolnego
    nowoczesnego domu*, bo wraz ze zmniejszeniem kubatury idzie mniejsza moc
    źródła ciepła.

    Ty ten element w wyliczeniach zupełnie zignorowałeś. Czyli porównałeś zakup
    Tesli z segmentu E, do spalinowego kompakta z segmentu C i się dziwisz, że
    Tesla nie rekompensuje zwrotu zakupu przez "tańsze" paliwo.

    *) sprawdzić, czy rekuperatora z zamiarem zysków nie instaluje węglarz w
    dziurawym jak durszlak domu.

    > A srednioroczna temperatura to 8
    > stopni co powoduje ze straty na wentylacje sredniorocznie to z 400W.

    Wartość średniorocznej straty w tym przypadku to o kant dupy możesz sobie
    potłuc. MOC źródła grzewczego dobiera się aby starczyło na -20 (albo i
    mniej) i to jest tutaj kluczowe.

    Dlatego ci bzdury wychodzą, bo liczysz zwrot tylko na podstawie kosztu
    rekuperatora i "zysków" jakie daje w stosunku do ew. strat (energii) WG, co
    jest bzdurą, bo uwzględnia tylko małą część oszczędności.

    Po raz TRZECI powtarzam, odejmij od kosztu rekuperatora mniejszy nakład na
    słabsze źródło ciepła i dopiero bierz się za liczenie zwrotu na "paliwie"
    (ciagnąc dalej wątek porównania samochodów). Jak to uwzględnisz wyjdzie na
    to, że zakupując rekuperator, możesz kupić słabsze i co za tym idzie
    *tańsze* źródło grzewcze (właśnie o te 2-3kW które się dodaje na
    rekuperacji przy największych mrozach). Wtedy rekuperator z miejsca się
    zwraca, a później przynosi już zyski. Nie jakieś wyjątkowo duże, ale
    przynosi. Przynosi także komfort.

    > Co do cytowania spytaj tych z googla.

    Zdanie googla mnie w tej kwestii nie interesuje, bo to ty piszesz nie
    trzymając się netykiety, a nie google. Nie umiesz korzystać z google, to
    zainstaluj sobie w końcu sensowny czytnik który potrafi cytować,
    ignorancie.

    --
    Pozdor
    Myjk