    From: "Ghost" <g...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Date: Tue, 27 Oct 2009 09:15:00 +0100

    news:hc5aqu$qc6$1@news.interia.pl...

    > Z czujnikiem temp. jest taki problem, ze trudno na moj gust o
    > pomieszczenie reprezentatywne tzn. takie ktore bedzie reprezentacja gory i
    > dolu co najmniej.

    W ukladzie, gdzie masz standardowo rozwiazane sterowanie w tym momencie mamy
    kompromis - wybor pomieszczenia. Ale i tak termostat sterujacy kotlem w
    jednym pomieszczeniu to lepiej niz jego calkowity brak.

    > Uklad moze dzialac w ten sposob, ze czujnik temp. w salonie rozlaczy
    > obieg, a na gorze moze byc jeszcze za chlodno.

    Nie powinno tak byc, po to sie odpowiednio reguluje strumienie (kryzowanie)
    zeby tak sie nie stalo. Jesli zbyt szybko wzgledem reszty domu ogrzewa Ci
    sie salon, zmniejszasz mu strumien, ewentualnie w reszcie pomiescien
    zwiekszasz.

    > Sterowanie calosci w oparciu o pogodowke w sumie ogranicza sie do wybrania
    > wlasciwej krzywej grzewczej a wlasciwie prostej grzewczej i wyregulowaniu
    > instalacji. Modulacja palnika w zasadzie powinna zalatwic reszte. Tak
    > sobie to wymyslilem, czy dobrze to sie dopiero okaze. :-)

    Pogodowka daje calemy systemowi wyrzedzenie - tzn. spada temperatura na
    zewnatrz, kociol zaczyna mocniej grzac. Bez niej termostat pokjowy jest
    ulomny bo dopusci do chwilowego spadku temperatury. Dzieki temu kociol
    pogrzewa wode do nizszej temperatury gdy na zewnatrz jest chlodno i nie
    trzeba duzej wudajnosci, a do wyzszej gdy grozi nam nadmierne schlodzenie.
    Natomiast bez termostatu ja sobie tego po prostu nie wyobrazam on daje tak
    naprawde duze wsparcie dla calej automatyki. Jesli go masz kociol jest
    wylaczane wczesniej niz bez niego (oszczednosc energii) i wlaczany tak aby
    nie nastapilo schlodzenie.