  • Data: 2010-12-18 20:51:37
    Temat: Re: Rozmrazanie kolektora plaskiego - podejscie II.
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Akurat ostatnie dwa dni mieliśmy piękne słońce mimo sporego mrozu. Zapewne jak u
    ciebie z tym że u mnie bezwietrznie.
    Ja wiem Maniek o czym piszesz że u ciebie taka sytuacja. U mnie też tak
    oczywiście bywa że kolektor był zaszroniony. Szkoda że nie zrobiłem zdjęć jak to
    było przedwczoraj. W tamtym dniu na sąsiednim domu gdzie kolektor jest na
    40stopniowym dachu, szron ustąpił dopiero gdzieś koło 12:00 ale i tak cała
    połowa jednego kolektora jest zakryta od początku zimy śniegiem gdyż jak kiedyś
    pisałem ten kolektor jest blisko kosza.
    A co u mnie? Akurat w tym dniu w domu miałem zajęcia więc rano o 9:00
    popatrzyłem na temperaturę na zewnątrz, -13stC. Słońce w pełni świeci, ani
    jednej chmurki a na kolektorze -5stC. Mam zwykły spryskiwacz ogrodowy taki 1
    litrowy napełniony płynem zimowym do szyb i spryskałem te kolektory w ogródku i
    wróciłem do domu. Juz po 20 minutach sterownik włączył pompę a kolektory oba
    były czarne. W tym dniu statystyka w sterowniku pokazuje 12kWh uzysku. Tego dnia
    byłem w domu ale poprzedniego już nie i mimo że dzień wcześniej były identyczne
    warunki sterownik zanotował tylko 9kWh. czyli o 3kWh mniej.
    Co trzeba jednak zauważyć. Mamy 17 grudnia więc za parę dni najkrótszy dzień w
    roku. Słońce najniżej w roku. Ty masz kolektory nachylone 40st tak jak mój
    sąsiad a ja 50st. W grudniu nie ma co ale słońca nie ma też dłogo bo dzień
    krótki. Zaczekaj do połowy stycznia lub lutego. W tych miesiącach też są mrozy
    ale słońce zaczyna świecić dużo wcześniej i świeci przez większą część dnia pod
    lepszym kątem. Przed chwilą popatrzyłem na statystyki w sterowniku i w
    listopadzie sterownik wskazuje 166kWh uzyskanej energii a grudzień do dzisiaj
    72kWh. Obserwuj i pisz co dalej w nastepnych tygodniach będzie.

    Marek