    Date: Wed, 31 Aug 2022 22:37:05 +0200
    Subject: Re: Roznicówka przy basenie
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <adres@serwer>

    W dniu 31.08.2022 o 19:29, WS pisze:

    > Oczywiście przerobić można wszystko, ale było "Do ogrodu mam pociągniety przewód
    L+N." czyli zakładam, że wymiana przewodu nie wchodzi w grę, a przepisowych 10/16mm2
    pewnie nie ma...
    > a w takiej sytuacji tą różnicówke najprościej wsadzić przy gniazdku, czyli tam
    rozdzielić...

    Panowie przestańcie rozdzielać to co jest nierozdzielne.

    Aby móc dokonać rozdziału PEN na PE i N to po pierwsze sieć zasilająca
    musi być w układzie TN. Jeżeli sieć jest w układzie TT to nie wolno
    niczego dzielić, bo tam PEN w ogóle nie ma. Jest tylko L i N.

    Po drugie zakładając, że jest to sieć TN. Aby dokonać rozdziału PEN to
    przekrój przewodu PEN doprowadzonego do miejsca podziału nie może być
    mniejszy jak 10mm2 dla miedzi lub 16mm2 dla aluminium.

    Po trzecie nie uziemiamy "punktu podziału", ale uziemiamy przewód PE.
    Nie wiem skąd się biorą tego typu "mądrości" o "uziemianiu punktu
    rozdziału"?

    Po czwarte w jakiej klasie ochronności jest ta pompa? W pierwszej czy w
    drugiej? Jeżeli w drugiej to nie zrobimy żadnego rozdziału, bo i nie ma
    do czego podłączyć tego przewodu PE.

    Jeżeli jest w pierwszej klasie ochronności to pompa powinna być
    uziemiona i to jak najbliżej tego basenu. Niezależnie od tego czy
    doprowadzony przewód spełnia wymagania aby być przewodem PEN, a układ
    sieci to TN to przewód PE powinien być uziemiony jak najbliżej basenu.
    Jeżeli doprowadzone są tylko przewody L i N to można zawsze wykonać
    uziemienie i podłączyć do niego lokalnie przewód PE czy to w przypadku
    sieci TT czy też tworząc tzw. wyspę TT w sieci TN. Jeżeli decydujemy się
    na utworzenie lokalnej ochrony typu TT to należy pamiętać, że wymagana
    jest w tym przypadku ochrona różnicowo-prądowa 2-stopniowa. Czyli jako
    pierwszy powinien być zamontowany wyłącznik różnicowo-prądowy selektywny
    100 lub 300mA, a jako kolejny stopień wyłącznik różnicowo-prądowy
    przeciwporażeniowy 30mA.