    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rysy w wylewce
    Date: Tue, 19 Jan 2010 13:03:12 +0100
    <hiuoa4$2p4f$1@news2.ipartners.pl>
    <3...@b...googlegroups.com>

    Użytkownik "Marek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:3da8b867-e489-4dc6-9b09-e87953b59af9@b10g2000yq
    a.googlegroups.com...

    > Wylewka okolo 5-6cm kt ra nacina sie na okolo 2cm. Jest to za malo w glebi
    > czy juz wystarczajaco?

    >Rozlup kawalek betonu ( nawet niech bedzie swiezy - 1-dniowy) i polej
    >fenoloftaleina - to zobaczysz, jak rozklada sie pH .

    Zaraz zaraz. Mieszasz coraz bardziej. Napisałeś najpierw że stalowe
    zbrojenie nie musi być z nierdzewki bo zabezpieczone jest alkalicznym
    betonem.
    Potem napisałeś że beton jest tuż pod powierzchnią (ok 5cm) alkaliczny.
    Wylewka to średnio 5cm grubości. A zbrojąca ją siatka znajduje się 3-4cm
    poniżej powierzchni.
    Nie uważasz że zaprzeczasz sam sobie?
    Może mylisz płytę betonową (strop) z wylewką? Ta pierwsza owszem średniej
    grubości 12cm.

    >Kondensacja moze zachodzic w kazdej temperaturze ( ponizej 100 st. C.)
    >- zalezy od wilgotnosci powietrza.
    >Posadzka bedzie miala zwsze kilka stopni mniej, niz powietrze w
    >pomieszczeniu ( z wyj. ogrz.podlog.).

    No własnie...
    Aby zachodziło zjawisko kondensacji musi być spełnionych kilka warunków.
    Osiągnięcie punktu rosy jest konieczne aby doszło do kondensacji. Czyli
    skraplanie wody na powierzchni materiału wystąpi wtedy gdy temperatura jego
    powierzchni będzie niższa niż temperatura punktu rosy powietrza.
    Punkt rosy zależny jest nie tylko od temperatury ale od temperatury oraz
    wilgotności względnej i ciśnienia.

    Z reguły posadzka grubości kilku cm posiada temperaturę zbliżoną w całej
    objętości do temperatury najbliżej otaczającego ją najblizszego powietrza.
    Różnica temp powietrza nad posadzką a temp posadzki wynosi poniżej 1stC.
    Posadzki są też raczej wykończone róznymi okładzinami. Płytki ceramiczne
    wykładziny PCV powodują skuteczną izolację dla wilgoci więc jeżeli już się
    wykropli coś na powierzchni to nie zostanie wchłonięte w posadzkę lecz
    pozostanie na tej powierzchni. Jeżeli są to wykładziny materiałowe lub
    drewniane to stanowią izolacje cieplną oraz powodują wchłanianie wilgoci z
    posadzki i oddawanie jej do otaczającego powietrza.

    Jeżeli jest to posadzka z ogrzewaniem podłogowym to jej temperatura jest
    wyższa niż otaczającego powietrza więc wogóle nie ma mowy o temperaturze
    punktu rosy.

    Jeżeli jest to zwykła wylewka ale nad pomieszczeniem ogrzewanym to także jej
    temperatura będzie wyższa od temp powietrza tuż nad podłogą.

    Jeżeli jest to zwykła wylewka nad gruntem dobrze odizolowana styropianiem
    to:
    Przeciętna wilgotność powietrza w pomieszczeniach 65%
    Przeciętna temperatura powietrza na wysokości 1,5m 21stC a tuż nad podłogą
    około 19stC.
    Dla tych warunków przybliżona temperatura punktu rosy wynosi jak wyliczyłem
    18stC.
    Aby doszło do kondensacji temperatura posadzki musiałaby być więc poniżej
    18stC a nie jest.

    Wiesz już dlaczego grunt z posadzki przy jej rozkuwaniu jest suchy jak
    pieprz?
    Bo nie ma tam ani grama wilgoci chyba że rozlejesz wodę.

    Zdarza się może w sytuacjach sporadycznych że coś się wykrapla np. posadzka
    podmarza ze względu na słabą izolacje pod spodem ale to są sporadyczne
    przypadki które zresztą oznaczają nic innego jak błędy wykonawcze i muszą
    pozostac usunięte.

    Marek