    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Skrzynka elektryczna na kazdympietrze?
    Date: Thu, 28 May 2009 19:31:27 +0200

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:1e5cd3f2-c3ca-4cc1-85aa-

    > Jak masz to dokladnie rozwiazane ? Na szybko do glowy przychodzi mi
    > zwykly przekaznik, normalnie uruchomiony, ktory po zaniku pradu
    > wylacza sie, wlaczajac w obwod oswietlenia awaryjnego zasilanie..

    Wlasnie tak. Trzeba tylko dokladnie rozplanowac sobie obwody. Dolozylem do
    tego jeszcze dwie zmierzchowki. Jedna wlacza oswietlenie, druga zapobiega
    wlaczeniu oswietlenia awaryjnego w dzien. Mozna to polaczyc w jedna, ale to
    bardziej upierdliwe niz po prostu dwie zmierzchowki, przynajmniej w moim
    ukladzie.

    > Tylko czy jest sens angazowac w to wogole UPSa, skoro akumulatorki w
    > nim maja akurat 12V - idealne na oswietlenie LEDowe ? :) Wystarczy
    > dolaczyc na stale troszke bardziej inteligentna ladowarke tego aku -
    > tak zeby mogla byc podlaczona do pradu i doladowywala stale niskim
    > pradem akumulatorki.. No chyba ze uzywasz gdzies jeszcze 230V z tego
    > UPSa :)

    Sprawa nie jest taka prosta jak by sie na poczatku wydawalo. Ladowarka
    wlaczna na stale moze przeladowywac akumulator. UPS z pozoru przynajmniej ma
    ten problem rozwiazany, to po pierwsze. Po drugie, nie wszystkie lampki LED
    pracuja na 12V, niektore wymagaja stosowania firmowych zasilaczy. Po trzecie
    sterowanie czasowe i zmierzchowe jest znacznie latwiejsze na 230V bez
    specjalnego kombinowania.
    Oczywiscie jak ktos taki uklad traktuje wylacznie jako oswietlenie awaryjne
    to moze zrobic to od razu na niskim napieciu. U mnie oprawy LED pelnia dwie
    funkcje i tylko cztery oprawki sa dedykowane.

    Pozdro.. TK