    From: scruffty <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Śmieci ile u kogo zapowiedziano
    Date: Mon, 10 Dec 2012 20:52:01 +0100

    Dnia Mon, 10 Dec 2012 16:44:50 +0100, Adams napisał(a):

    > stosuje sie metody rozliczania i pomiaru inne niz w cywilizowanym
    > swiecie. Tak slyszalem, a swiadkow nie mam :D

    Klasyczny przykład, rozliczenie kosztów wody. Blok opomiarowany 2x, tzn.
    jest główny wodomierz w budynku i wodomierze w mieszkaniach. Suma wody z
    wodomierzy w mieszkaniach (zaokrąglając zawsze w górę jest mniejsza niż z
    wodomierza głównego). Czasem różnica wynosi i 30% co przy rozliczeniu za
    pół roku daje jakieś 200-300 m3 wody, która się gdzieś, niewiadomo gdzie
    podziała.

    Aby wyrównać tę różnicę, bo spółdzielnia płaci za zużycie z głównego to co
    zużyli mieszkańcy (mimo wskazań dopuszczonych do obrotu wodomierzy) mnoży
    się przez 1,3. Zatem po co wodomierze? Często padające pytanie na
    zebraniach mieszkańców, no dobrze, ale skąd ta różnica i odpowiedzi:
    - wodomierz główny jest bardzo dokładny, te w lokalach nie,
    - przed i po wodomierzu musi być odcinek prostej rury, co często w
    mieszkaniach jest niemożliwe.

    Tylko zawsze różnica na niekorzyść mieszkańców. Jak jeszcze mieszkałem tam
    to może jeden raz było tak, że różnica między głównym a sumą mieszkańców
    była niewielka (z 10 m3), w pozostałych przypadkach zawsze wynosiła
    kilkaset m3 (w rozliczeniu półrocznym). Raban był raz w bloku obok, bo im
    mnożyli przez 1,5.

    --
    scruffty