    From: zbooY <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar First day
    Date: Sat, 31 Oct 2009 09:07:14 -0700 (PDT)

    On 31 Paź, 16:14, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Ale to jest bez sensu. Do ogrzewania potrzeba wydajnego zrodla a nie takiego
    > ktore nagrzeje 300L do 17C. Co Ci po 300 litrach na dzien wzglednie
    > sloneczny?

    no ale sam mowiles, ze pompa przestaje chodzic jak nie da sie juz
    mocniej podgrzac niz 17C bo tyle masz na panelu
    skad wiesz, ze tylko 300L bys nagrzał w dzien?

    a moze nagrzeje 1000L na 16C? to jako uzupelnienie a nie glowne źródło
    trzeba łączyć obiegi z różnych źródeł i bedzie ok

    poza tym masz 1 panel 4m2

    > Pewnie ze mozna, tylko to musi miec sens ekonomiczny.

    a ile kosztują "ścianówki" przed zatynkowaniem? tyle co rurki i montaz
    http://www.youtube.com/watch?v=mNcoxHZGxfI

    a nie musisz rezygnowac z ogrzewania niskotemperaturowego w
    pomieszczeniu z drewniana podloga

    przede wszystkim jednak zwiekszasz powierzchnie i mozna jeszcze
    bardziej zejsc z temperatura

    > Ciagle koszty.

    mowisz o robotach ziemnych? betonie? uszczelnianiu? rurkach? pompce
    czy glikolu?
    jesli na etapie projektowanie sie nad tym zastanowic to moze nie wyjsc
    takie drogie :-)
    a woda ma najlepsze i najtansze konkretne ciepło właściwe
    zreszta PC ziemna tak naprawde jest wodna bo źródło regeneruje sie
    przez opady
    sucha ziemia mało ma "ciepła" do oddania

    mnie najbardziej zaciekawiło w tym filmiku wlasciciela tej firmy
    montazowej PC, ze przełożenie na COP dzieki panelom moze siegnac 100!
    co zaczyna byc dobre do powiazania z wiatrowka pionowa Savoniusa,
    ktora niby jest malej mocy...

    w polaczeniu z rekuperatorem i ociepleniem zaczynasz byc
    samowystarczalny :-)

    no dobra, to tyle teoretyzowania ale temat warty grzechu ;-)

    z.