    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solarna statystyka
    Date: Fri, 23 Sep 2011 22:52:54 +0200

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    news:39811ab5-5188-449c-8d89-

    >I od razu nie przedluzajac :) wyjasnie ze nie tylko koszt en. el. sie
    >liczy.
    >U mnie w tym roku bylo dobre 5 pojedynczych dni kiedy energii
    >elektrycznej nie bylo. Kumpel mieszkajacy gdzies pod warszawa jojda ze
    >widzi z dachu palac kultury a prad mu wylaczaja tak czesto ze kupil
    >agregat bo wylaczenia sa tak czeste ze zamrazarka mogla by sie ogrzac
    >do tych -8, -5...
    >Dodajac takie i inne zaleznosci okazac sie moze ze solary nie sa
    >zbytnim marnowaniem kasy.

    To dobrze, ze maja watpliwosci. Lubie te grupe bo zwykle nie ma na niej
    kretynow. Skoro maja watpliwosci, licza i zastanawiaja sie to znaczy, ze
    warto tu byc. :-)
    Co innego ci ktorzy zainwestowali te paredziesiat tysiecy w instalacje
    solarna. Podobnie pompy ciepla za 70 tysi.
    Prawda jest taka, ze nie kazdemu sie oplaca. Dla tych ktorzy pala drzewem
    oplacac sie nie bedzie, ale komfort to oddzielne zjawisko. Mam kumpla ktory
    przepala co drugi, trzeci dzien. Mozna i tak, nic w tym zlego jak kto lubi.
    Ja akurat nie mam gdzie przepalac, a oszczednosci gazu nawet przez te pare
    miesiecy sa dla mnie wymierne. Moj sasiad spala dziennie srednio 2m^3 gazu,
    czyli jakies 4-5zl dziennie. 4*30=120zl co rocznie da oszczednosci ok.
    800-900zl na samym gazie. Instalacja na etapie budowy z baniakiem w
    granicach 8 tysi minus koszt baniaka zwrocic sie powinna w czasie krotszym
    niz 10 lat. Uwzgledniajac wzrost kosztow nosnikow czas skroci sie jeszcze
    bardziej a instalacja te 10 lat dluzej spokojnie powinn popracowac.
    Ja pokusilem sie dodatkowo o grzanie podlogi, sterownik przelacza sie na
    ogrzewanie po zaladowaniu baniaka. Na razie grzeje baniak ile wlezie, bo
    ogrzewanie konieczne nie jest, ale nielodowata podloga juz dzis jest zaleta.
    To jednak dodatkowe koszty i o tym nie pisze. Prawde mowiac zeby to dzialalo
    wymiernie nalezaloby dolozyc jeszcze ze dwa kolektory, ale czy warto?
    Co innego spojzenie Adama i dobrze, ze takie opinie tez sa.

    Pozdro.. TK