    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Styropian na elewacji altanki drewnianej
    Date: Tue, 07 Apr 2009 00:50:49 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Dzięki za pomoc.
    >
    > Zastanawia mnie jedna rzecz. Oczywsita jest dla mnie konieczność zapewnienia
    > wentylacji i w moim wypadku nie ma znaczenia kwestia strat ciepła bo w zimie
    > domek stoi pusty. Ale jak ma się cyrkulacja powietrza między deskami a
    > styropianem do strat ciepła? Czy w tym wypadku ma w ogóle sens ocieplanie
    > skoro między styropianem a deskami hula zimne, zewnętrzne powietrze? Chyba,
    > że bierzemy pod uwagę wyłącznie estetykę a styropian traktujemy tylko jako
    > bazę dla tynku?
    >
    > Pozdrawiam,
> [...]
    HANA dobrze Ci napisal, wydaje mi sie, ze jako jeden z nielicznych na tej
    grupie fachowcow, czuje to zagadnienie.
    Ja prezentuje zdanie identyczne, co niestety miektorych "styropianowcow"
    bardzo nie wiem dlaczego, denerwuje do tego stopnia, ze jeden z nich zabronil
    mi wypowiadania sie na temat ocieplania, kilku innych zas prawie, ze mnie
    zwyzywalo:)
    Wiec sprawa tej dylatacji. Chodzi o zapewnienie pomiedzy sciana, niezaleznie
    z czego ona jest, malej rzedu 2 mm szczeliny wentylacyjno-osuszajacej. I kazdy
    lacznie z Toba mysli, ze tam w tej szczelinie bedzie dulo, wialo, wrecz
    piz..lo huraganowymi wiatrami i caly efekt ocieplenia pojdzie sie j...bac.
    Otoz nie. Tak cienka i dluga czyli wysoka na te 2-3, czy kilka metrow
    szczelia jest dla powietrza na tyle cienka, ze ono, to powietrze bedzie
    poruszac sie w niej ruchem laminarnym czyli bardzo powolnym ruchem
    uporzedkowanym bez zawirowan i innych masturbacji.
    Z tym, ze nawet nie jest takie istotne, aby od dolu czy gory byla szpara; ja
    mozna, szczegolnie od dolu zatynkowac cienka warstwa tynku byleby on byl
    rowniez paroprzepuszczalny.
    W tej szparce wystapi jedynie powolna konwekcja powietrza wskutek prostej
    przyczyny, ze para wodna, jako niewidzialny gaz, jest okolo dwukrotnie lzejsza
    od powietrza! O tym to nawet najlepsi specjalisci od ociplenia nie maja
    pojecia czy zjawisko to ignoruja a ja wiem. Wiec spokojna kalarepa, za ani
    jakichs znacznych strat ciepla nie bedzie, a sciana caly rok bedzie sobie
    spoko wysychac.
    Dlatego wczesniej uzasadnialem koniecznosc nalepiania styropianu "na placki"
    (brzydko sie to bardzo nazywa i na salonach tego mowic nie nalezy) a nie
    pieknie, obwodowo z punktem na srodku, jak to sie w lokalnej smietance
    towarzyskiej mowi.
    Nalepiajac te plyty na te "placki" niejako automatycznie pomiedzy tymi plytami
    a sciana robimy te szczeline dylatacyjna. Smarujac styropian
    klejem "obwodowo", znaczaco ograniczamy mozliwosc tej laminarnej cyrkulacji
    powietrza, co po latach moze doprowadzic do zawilgocenia scian i zwiaznych z
    nia negatywnych dla ich trwalosci skutkow.
    W Twoim przypadku, gdy mieszkasz w tym domku sezonowo, wydaje mi sie to
    ocieplenie niecelowe.
    W tym przypadku moze jakis ladny "sajding" bylby bardziej odpowiedni; trwalszy
    i w sumie tanszy, bo jak zobaczysz jak sie go prosto nabija to sam za dzien
    lub dwa, nim domek we dwoch oblecicie.
    A ew. izolacje scian mozesz spoko pogrubic od wewnatrz. Nabijasz pionowe
    listewki i przestrzenie miedzy nimi wypelnisz druga warstwa cienszej welny, na
    to plyty KG i mozesz zima przy elektrycznym piecyku spoko mieszkac.
    Pzdr.
    Tornad