    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Węglową ekologia
    Date: Mon, 27 Jan 2020 13:06:47 +0100
    <8...@g...com>
    <20200127090433.5efcc250@mateusz>
    <8...@g...com>
    <20200127094937.7a54a595@mateusz>
    <e...@g...com>

    2020-01-27 o 01:16 -0800, Budyń napisał:
    > moze na potrzeby tej dyskusji przyjmijmy ze ja piszę o sobie jak jest
    > a ty nie przeinaczasz moich słów.

    Pewna doza interpretacji jest konieczna, gdy sięgasz po
    emocjonalno-narodowościowe hasła o bardzo niejasnym znaczeniu formalnym.

    > nie, chodzi o zjawiska ataku i obrony. Jesli ktos zaatakuje mojego
    > sąsiada i realnie zagrozi mu smiercią

    To jestem w stanie zrozumieć, ale związku z wcześniej przytaczaną
    "ojczyzną" nie widzę żadnego. Ojczyzna to nie życie ludzkie, tylko
    luźna idea wpajana masom do głowy, m.in. po to by zapewnić dostępność
    taniego mięsa armatniego w razie konfliktu.

    > Jesli nie powstrzymamy agresora to bedzie nas bezkarnie zabijał w
    > łapankach, obozach itd.

    Historia wskazuje, że tak może być, ale nie musi. Każdy przypadek jest
    inny i wymaga osobnego rozpatrzenia. Nasze pokolenie zostało
    wyedukowane latami szkolnego wałkowania wszelkich tragedii związanych z
    II wojną św., z kwestią żydowską na czele. To przypadek historyczny
    jednak dość szczególny. Ale niezależnie od kontekstu, z indywidualnego
    punktu widzenia, współpraca z nowym rządem lub (póki wykonalne) wyjazd
    zawczasu do spokojniejszego zakątka świata wydaje się być opcją
    korzystniejszą niż rzucanie się z karabinem na tanki.

    > Choc można rozważac przypadek jak francuski - niemcom sie poddali, nie
    > stracili obywateli i majatku)

    Jest to jakiś przykład, choć sprawa nie była taka całkiem różowa.
    Niemniej ówczesny rząd pragmatycznie wyliczył, że to mniejsze zło, tym
    bardziej iż pierwotne rozmowy zakładały zachowanie suwerennego obszaru
    Francji z nową stolicą, a sprawa żydowska była wówczas przedstawiona
    w zupełnie kulturalny sposób.

    > A gdyby niemcy wojny nie przegrały (a tego z góry się nie wie) do
    > dzis siebieliby pod okupacją.

    Nie siedzieliby pod żadną okupacją, tylko byliby Niemcami lub Włochami.
    I być może któryś pytałby teraz na ichnej grupie "pognalibyście
    Hiszpana karabinem, gdyby na nasz land się połakomił? Jak to, DLACZEGO?
    Bo Ojczyzna!"

    Mateusz