    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wełna ECOSE
    Date: Fri, 14 Oct 2011 21:44:02 +0200

    news:j79fqu$7fa$1@news.onet.pl...

    > A jak już mowa o współczynnikach to nie jestem pewien na ile one są
    > uczciwie podane. Można w necie znaleźć jak nagle kilka lat temu gdy
    > zmieniły się normy dotyczące przenikalności cieplnej nagle porotherm
    > uzyskał lepsze parametry/wskaźniki. Dodam od siebie że sam proces
    > produkcji się nie zmienił. Magicznie zmieniły się parametry w karcie
    > produktu. to samo z wełna, ludzie chca płacić więcej za lepszą lambdę to
    > jest wełna z nadrukowanym lepszym parametrem. A czy technologia produkcji
    > się zmieniła? tego nie wiemy. ;))

    Ja tak od siebie, mimo, ze jestem umiarkowanym sceptykiem ocieplenia jak
    jasny gwint za wszelka cene, to w kwestii welny jestem tu chyba jedynym
    zwolennikiem stosowania na poddasza wylacznie welen o lepszych parametrach.
    Piszesz Kris, ze nie wiemy czy technologia produkcji sie zmienia.. Ja wiem
    czy sie zmienia. Mialem okazje ocieplac Toprockiem i Unimata. Pisalem o tym
    pare razy. Tych welen w zaden sposob nie mozna porownywac ze soba. Unimata
    przy Toprocku to zwykla szmata, od ktorej sprezystosci w ogole nie mozna
    oczekiwac. Dotkniesz palcem i tak zostaje. Przy ukladaniu poddasza trzeba by
    te welne spowrotem jakby odciagac, by wrocila do poprzedniego ksztaltu.
    Tyle, ze wtedy zwyczajnie sie rozwarstwia i powstaja dziury. Toprock to
    zupelnie inna para kaloszy. Ta welna zachowuje sie niemalze jak gabka.
    Spokojnie ucina sie dwa cm. szerzej i niemal sama siedzi miedzy krokwiami
    bez sznurowania. Roznica po prostu powala, nie mowiac juz o tym, ze np.
    Unimata realnie u mnie byla o jakies 2-3cm ciensza od deklarowanych
    parametrow. Osobiscie bardzo watpie, zeby realnie bylo mozliwe uzyskanie
    zapisanych paramtrow kiepskich welen ulozonych na poddaszu. To liczenie
    oporu to tylko teoria, bo w praktyce roznica miedzy nimi bedzie znacznie
    wieksza.
    To tyle po raz kolejny...

    Pozdro.. TK