  • Data: 2017-04-21 22:47:59
    Temat: Re: Wieża ciśnień zamiast zbiornika ciśnieniowego
    Od: abomito <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    witam!
    Wbrew pozorom, sporo takich wież jest w Polsce. Pompy nie zachwycały wydajnością , a
    potrzebne były czasem duże ilości wody.Na ten przykład do wodowania parowozów.Albo
    gaszenie pożarów -np w fabrykach.Pracowałem kiedys w takiej wiezy. Dno zbiornika było
    na 25 metrach, lustro na 30.Srednicy nie pamiętam, ale więcej niż 10m nie miała.To
    był zbiornik otwarty( wszystkie tak mają).Pod dachem mieszkały gołębie- dużo ich
    było.I do pierwszym wejściu na wieże wolałem pić destylowaną.Wprawdzie destylarka
    chodziła na tej samej wodzie, ale jakos tak...
    Druga rzecz: temperatury bywają różne, a woda nie powinna zamarzać .Na dole był piec,
    którego wylot przechodził przez zbiornik.Wprawdzie nie chodziło o zamarznięcie tych
    kilkudziesięciu metrów wody, a o rury i zawory pod zbiornikiem.
    Więc zarówno budowa , jak i utrzymanie było droższe niż wkład pomp i stosowny zespól
    zbiorników.t dlatego tylko powody p-pożarowe powodują, że te wieże jeszcze działają.
    A wymiana wody? Wymiana była raz w roku.Panowie w gumiakach wiaderkami wybierali to.
    co z gołębi spadło.Nawet chlorowali.Nie za bogato, bo smród był...Kiedys pękła rura
    od wieży, więc też zajrzałem.Mimo, że rury w tym nmiejscu miały ponad 60 lat, to
    nadal śwatło miało ponad 3/4 średnicy.Pamiętać trzeba, że od 30 lat byly rzadko były
    używane zgodnie z przeznaczeniem: parowozy powyzdychały.Tylko kolejarze ja pili...