    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wyprowadzenie kanalizacji z budynku
    Date: Sun, 17 Jun 2012 10:27:38 +0200

    kiki wrote:
    > "Maciek" <m...@n...pl> wrote in message

    > Otulina nic nie da. Zamarznie i tak tylko chwilę później.
    > Wszystko co niesie wodę ma być poniżej metra dziesięć centymetrów.
    > Przemyśl jak to zrobić zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, a nie szukaj
    > usprawiedliwienia jak coś będzie nie tak :-)

    jezu.... kiki...

    wodę trzeba dawać poniżej strefy przemarzania i to jest realne.

    kanalizacje zwykle daje sie płycej szczególnie ze zwykle wchodzą jakieś
    uzależnienia związane z rzędnymi odejścia. Szczerze powiem że nie słyszałem
    jeszcze żeby komuś zamarzła kanalizacja nawet w opowieściach pracownikach
    firm wodociągowych, za to zamarzające przytłacza wodne (te zrobione zbyt
    płytko) to częste zdarzenie.

    50 60 cm minimalne minimum. warto jednak obsypać keramzytem.

    ścieki są ciepłe, z kolektorów czy szamba wydostają sie ciepłe opary.
    Ponadto woda nie stoi w rurach kanalizacyjnych tylko okresowo prze znie
    przepływa więc nie ma czasu zestalić sie w lód tak jak to może sie stać w
    rurze wodociągowej.

    I tutaj uwaga, 90% przejść do wody zrobionych przez budowlańców na etapie
    robienia fundamentów jest zrobiona nad ławami czyli na głębokości ok 80 cm
    to jest za wysoko, woda musi być poniżej strefy przemarzania.