eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieWysokość rury spiro turbiny w komorze spalania kominka › Re: Wysokość rury spiro turbiny w komorze spalania kominka
    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wysokość rury spiro turbiny w komorze spalania kominka
    Date: Thu, 1 Mar 2012 20:49:53 +0100

    "steaven" <s...@g...com> wrote:
    > Witam,
    > właśnie jestem na ostatnim etapie budowy kominka i mam problem - chcę ustawić
    > rurę spiro turbiny na odpowiedniej wysokości. Nie wiem jednakże jaka wysokośc
    > będzie najlepsza, aby rura nie zasysała bezpośrednio powietrza z kratki górnej
    > wywiewnej 50x17. Dolot powietrza jest u dołu wkładu (z pomieszczenia) i ma on
    > powierzchnie kilkukrotnie większą od kratki wylotowej 50x17 górnej.
    >
    > Dodatkowe informacje:
    > - turbina jest na 400m3, ale nie będę używał raczej więcej niż 250m3 (mam
    > regulator obrotów do turbiny);

> [...]

    U mnie rura spiro zaczyna się tuż nad wkładem (wkład jest z obudową metalową,
    wyprowadzone są 4 otwory na rury spiro. Kratki wlotowe mam 2 po bokach, niewiele
    większe od pojedynczej wylotowej. Niewielki margines jest również wokół drzwi
    wkładu, ale w sumie na pewno nie mam takiego wlotu jak Ty.
    Przy maksymalnym ciągu turbiny 900m3/h powietrze z górnej kratki wylotowej
    potrafi zgasić zapałkę. Ale wtedy kominek pracuje przy swojej nominalnej mocy,
    ok. 10-12kW. Przy niższych temperaturach "cug" jest mniejszy, ale i obroty
    turbiny maleją.
    Reasumując, przy turbinie 400m3/h umiejscowienie spiro nie powinno mieć
    większego znaczenia.
    Jeśli masz automatyczny regulator obrotów, to zostaw sobie zapas przewodu od
    termopary. Umiejscowienie tego czujnika jest kluczowe dla odpowiedniego
    wyregulowania obrotów turbiny. U mnie termopara jest jakieś 20cm od góry kapy
    kominka.

    --
    Bartek