  • 1. Data: 2012-03-01 19:10:49
    Temat: Wysokość rury spiro turbiny w komorze spalania kominka
    Od: "steaven" <s...@g...com>

    Witam,
    właśnie jestem na ostatnim etapie budowy kominka i mam problem - chcę
    ustawić rurę spiro turbiny na odpowiedniej wysokości. Nie wiem jednakże jaka
    wysokośc będzie najlepsza, aby rura nie zasysała bezpośrednio powietrza z
    kratki górnej wywiewnej 50x17. Dolot powietrza jest u dołu wkładu (z
    pomieszczenia) i ma on powierzchnie kilkukrotnie większą od kratki wylotowej
    50x17 górnej.

    Dodatkowe informacje:
    - turbina jest na 400m3, ale nie będę używał raczej więcej niż 250m3 (mam
    regulator obrotów do turbiny);

    Teraz mam umieszczony otwór spiro zaraz obok górnej części przewodu
    spalinowego, czyli ok 50cm poniżej kratki. Nie wiem czy podnieść go jeszcze
    wyżej, czy naciągnąć, aby był jeszcze bliżej wkładu i niżej w komorze.

    Doradźcie proszę jak najlepiej postąpić.

    Tutaj schemat poglądowy obecnej sytuacji i do zgadniecia jest X :)
    http://www.voila.pl/347/eds60/index.php?get=1&f=1

    Póki co planuję zabudować całość i napalić w kominku, jak do turbiny będzie
    leciało gorące powietrze i przez kratkę będzie też buchało ciepłem to chyba
    zostawię, a jak coś to odkręcę płytę GK i obniże/podwyższę spiro.

    Dziękuję za rady.

  • 2. Data: 2012-03-01 19:37:33
    Od: "steaven" <s...@g...com>

    Aha i jeszcze jedno: dolot powietrza do spalania - z pomieszczenia,
    regulowana kratka w przodu wkładu.

    Ogólnie zastanawiam się czy wysokośc tej rury spiro ma jakiekolwiek
    znaczenie... :)

  • 3. Data: 2012-03-01 19:49:53
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "steaven" <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > leciało gorące powietrze i przez kratkę będzie też buchało ciepłem to chyba
    > zostawię, a jak coś to odkręcę płytę GK i obniże/podwyższę spiro.

    U mnie rura spiro zaczyna się tuż nad wkładem (wkład jest z obudową metalową,
    wyprowadzone są 4 otwory na rury spiro. Kratki wlotowe mam 2 po bokach, niewiele
    większe od pojedynczej wylotowej. Niewielki margines jest również wokół drzwi
    wkładu, ale w sumie na pewno nie mam takiego wlotu jak Ty.
    Przy maksymalnym ciągu turbiny 900m3/h powietrze z górnej kratki wylotowej
    potrafi zgasić zapałkę. Ale wtedy kominek pracuje przy swojej nominalnej mocy,
    ok. 10-12kW. Przy niższych temperaturach "cug" jest mniejszy, ale i obroty
    turbiny maleją.
    Reasumując, przy turbinie 400m3/h umiejscowienie spiro nie powinno mieć
    większego znaczenia.
    Jeśli masz automatyczny regulator obrotów, to zostaw sobie zapas przewodu od
    termopary. Umiejscowienie tego czujnika jest kluczowe dla odpowiedniego
    wyregulowania obrotów turbiny. U mnie termopara jest jakieś 20cm od góry kapy
    kominka.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2012-03-01 20:19:30
    Od: "steaven" <s...@g...com>

> [...]
    > również wokół drzwi wkładu, ale w sumie na pewno nie mam takiego wlotu jak

    No tak, ale to trochę inny schemat, niż ten, który jest u mnie. U Ciebie są
    dwie komory grzewcze, jedna dla turbiny i druga do wylotu górnej kratki.

> [...]
    > mocy, ok. 10-12kW. Przy niższych temperaturach "cug" jest mniejszy, ale i

    Górną kratkę mam z żaluzją, co by przymknąć jakby się przegrzało w salonie i
    niech leci ciepło do turbiny.

> [...]
    > wyregulowania obrotów turbiny. U mnie termopara jest jakieś 20cm od góry

    No tak, ale jak napisałem wyżej u mnie jest jedna komora grzewcza. Słyszałem
    nawet opinie że kilka osób zdemontowało dolną komorę grzewczą do turbiny bo
    za słabo leciało ciepłe powietrze do górnej kratki. Myślę jednakże, że albo
    za dużo ciepła wysysali z dolnej komory i przez to nic już nie przenikało do
    górnej komory grzewczej skąd powietrze powinno lecieć w kratki.

  • 5. Data: 2012-03-02 19:14:10
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "steaven" <s...@g...com> wrote:

    > No tak, ale to trochę inny schemat, niż ten, który jest u mnie. U Ciebie są
    > dwie komory grzewcze, jedna dla turbiny i druga do wylotu górnej kratki.

    Nie, to jest jedna i ta sama komora. Wkład ma obodowę z cienkiej blachy, na
    górze są 4 otwory fi 150. 3 z nich są otwarte na kapę kominka, do jednego jest
    podłączona rura spiro. Najwyższa temperatura jest na samej górze kapy, dlatego
    musiałem obniżyć termoparę.
    Tak to wygląda: http://wentor.com.pl/Produkt.aspx?id=737&kat=237

> [...]
    > dużo ciepła wysysali z dolnej komory i przez to nic już nie przenikało do
    > górnej komory grzewczej skąd powietrze powinno lecieć w kratki.

    Podejrzewam, że nie mieli właściwej regulacji obrotów.

    --
    Bartek