    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 29 Apr 2014 02:20:19 -0700 (PDT)
    Subject: Re: bojler elektryczny - dobry polski cynkowany
    From: k...@g...com

    W dniu wtorek, 29 kwietnia 2014 08:38:50 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Trudno powiedzieć. Jakość obecnie jest porównywalna.
    >
    > Jeżeli zależy Ci na dużej trwałości to tylko bojler nierdzewny.
    >
    > Zainteresuj się też firmą Ermet, która jako jedyna w Polsce produkuje
    >
    > bojlery/zasobniki żywicowane. Zamiast emalii w środku używa specjalnej
    >
    > żywicy z atestem do kontaktu z produktami spożywczymi. Niestety nie znam
    >
    > firmy i nie wiem na ile są wytrzymałe te powłoki. Niebawem będę montował
    >
    > taki zasobnik z taką powłoką i dopiero za kilka lat będę mógł coś
    >
    > powiedzieć na temat tych powłok.

    > Emaliowane istnieją od dziesiątków lat tak samo jak cynkowane i są

> [...]

    Wprowadzasz w błąd z grubością blachy, że kiedyś niby grubsza. Grubość wynika z
    warunków wytrzymałościowych a nie od czyjegoś kaprysu. W przeciągu ostatnich
    kilkudziesięciu lat nie zmieniły się wzory do obliczania, współczynniki
    bezpieczeństwa itp. Emaliowany lepszy pod warunkiem że warstwa ciągła. Trudno to
    zapewnić bo emalia to cienka warstwa szkła. Każdy może sobie wyżywicować zbiornik od
    środka. W sklepach jest farba epoksydowa, nie jest specjalnie droga. Tylko farby
    epoksydowe mają dopuszczenie do kontaktu z żywnością. Cynk w środku zbiornika z wodą
    specjalnie potrzebny nie jest. Oczywiście przydaje się. W zbiorniku z wodą jest za
    mało tlenu żeby korozja tlenowa szybko zachodziła. Rurociągi do transportu gorącej
    wody z elektrociepłowni do domów nie mają powłok galwanicznych ani żadnych innych i
    pracują po kilkadziesiąt lat bez awarii. A nie są z ze stali 20 razy grubszej niż
    bojler. W przypadku bojlerów dziury robią się w wyniku innej korozji niż tlenowa. Z
    mojego doświadczenia wynika że bojlery ocynkowane rdzewieją od dołu a emaliowane
    gdzie chcą. Jeśli ktoś ma możliwość to jestem za podgrzewaczami przepływowymi
    elektrycznymi.