    Date: Tue, 29 Apr 2014 18:04:29 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: bojler elektryczny - dobry polski cynkowany

    W dniu 2014-04-29 11:20, k...@g...com pisze:

    > Wprowadzasz w błąd z grubością blachy, że kiedyś niby grubsza. Grubość wynika z
    warunków wytrzymałościowych a nie od czyjegoś kaprysu. W przeciągu ostatnich
    kilkudziesięciu lat nie zmieniły się wzory do obliczania, współczynniki
    bezpieczeństwa itp. Emaliowany lepszy pod warunkiem że warstwa ciągła. Trudno to
    zapewnić bo emalia to cienka warstwa szkła. Każdy może sobie wyżywicować zbiornik od
    środka. W sklepach jest farba epoksydowa, nie jest specjalnie droga. Tylko farby
    epoksydowe mają dopuszczenie do kontaktu z żywnością.

    Kupuję ten patent :)
    Właśnie się zastanawiałem jak zabezpieczyć stary bojler 2-płaszczowy, a
    przeżyje jeszcze kilka nowych, bo jest z blachy o grubości 4 czy 5mm :)
    Muszę jeszcze pomyśleć jak się pozbyć ze środka rdzy i kamienia.

    > Cynk w środku zbiornika z wodą specjalnie potrzebny nie jest. Oczywiście przydaje
    się. W zbiorniku z wodą jest za mało tlenu żeby korozja tlenowa szybko zachodziła.

    Wręcz przeciwnie. Tlenu jest dość dużo, a w niektórych regionach
    wodociągi dodają jeszcze bardziej agresywnego tlenu - ozonu, zamiast chloru.
    Dlatego też korozja jest nieunikniona w instalacjach wody wodociągowej.

    > Rurociągi do transportu gorącej wody z elektrociepłowni do domów nie mają powłok
    galwanicznych ani żadnych innych i pracują po kilkadziesiąt lat bez awarii. A nie są
    z ze stali 20 razy grubszej niż bojler. W przypadku bojlerów dziury robią się w
    wyniku innej korozji niż tlenowa.

    Tyle, że w tych rurociągach płynie woda grzewcza, która przechodzi cały
    proces przygotowania. Woda ta jest odgazowywana i zmiękczana.
    Przynajmniej tak było w ciepłowni, gdzie pracowałem ok. 20 lat temu jako
    automatyk.
    Woda ta następnie trafiała do wymienników w blokach, które grzały wodę
    do grzejników i ewentualnie CWU.

    > Z mojego doświadczenia wynika że bojlery ocynkowane rdzewieją od dołu a emaliowane
    gdzie chcą. Jeśli ktoś ma możliwość to jestem za podgrzewaczami przepływowymi
    elektrycznymi.

    Rdzewieją od dołu, bo na dole bojlera osiada osad kamienia i rdzy, który
    podczas napełniania jest wzburzany i w sposób mechaniczny niszczy
    powłokę cynkową.
    Do tego gorąca woda powoduje, że ocynk staje się podatny na wypłukiwanie.
    Ocynk na sens tylko i wyłącznie do zbiorników zimnej wody np.
    hydroforów. Stosowanie go do bojlerów jest bezsensowne, ponieważ taki
    bojler przerdzewieje w podobnym czasie jak bojler bez jakiejkolwiek
    powłoki ochronnej.
    Emalia jest natomiast odporna na ścieranie, ale nieodporna na uderzenia
    i naprężenia, dlatego pęka w różnych miejscach.