    Date: Tue, 29 Apr 2014 21:25:00 +0200
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: bojler elektryczny - dobry polski cynkowany

    W dniu 2014-04-29 18:34, k...@g...com pisze:
    > Polemizował bym czy jest dużo tlenu w wodzie. W powietrzu rozpuszczonym w wodzie
    jest więcej niż w powietrzu. Tylko że powietrze marnie się rozpuszcza w wodzie. Ozon
    nie stanowi zagrożenia korozyjnego u odbiorcy wody bo ma krótki czas życia.

    Tylko, że ozon nie znika, ale jego cząsteczki się rozpadają i z powrotem
    tworzą się cząsteczki dwuatomowego tlenu.
    Ten tlen wędruje rurami wodociągowymi, rozpuszczony w wodzie.
    Tak się składa, że w moim mieście, powstała już za czasów głębokiej
    komuny jedna z pierwszych w Polsce ozonownia. Mówiono, że była to druga
    w Polsce instalacja ozonowania wody.
    Tam, gdzie przedtem mieszkałem, jak się wlewało wodę do szklanki prosto
    z kranu to była ona mętna (prawie biała) i pachniała ozonem. Stopniowo
    to zmętnienie unosiło się to góry i widać było jak ta woda gazuje. Jak
    więc widać ten ozon aż tak szybko się nie rozkłada. Teraz mieszkam w
    innym miejscu i tu już tego efektu nie ma.

    > Faktycznie elektrociepłownie przygotowują wodę. Ale użytkownik podgrzewa taką co
    wodociągiem mu dostarczają. I w domu stalowe rury do cieplej wody wytrzymują jakieś
    dziesiątki lat a stalowe bojlery kilka lat.

    > Grubość ścianki rury 1/2 cala nie jest porażająca. Ona ma ściankę niewiele grubszą
    od ścianki zbiornika bojlera. Z tym ze bojlery korodują jest coś innego niż by się
    wprost mogło wydawać.

    Bo korozja występuje tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest woda i jest tlen.
    Jak jest sama woda i nie ma tlenu, korozja nie występuje.
    Jak jest sam tlen, a nie ma wody, korozja także nie występuje.
    W instalacji CO tlen zostaje odgazowany i po prostu go tam jest niewiele
    lub go wręcz nie ma.
    W wodzie wodociągowej zawsze jest rozpuszczony tlen w wodzie.

    > Może jakiś prąd upływu grzałki ma znaczenia albo chgw. Nie wiem dlaczego rura przez
    którą przepływa tyle samo ciepłej wody co bojler zagrzał koroduje wolniej od bojlera.

    Bo w rurze osadza się kamień, który ją chroni przed korozją to raz, a
    dwa chodzi o naprężenia i rozszerzalność, związane z ciśnieniem.
    Na powierzchnię bojlera działają o wiele większe siły, które powodują
    odrywanie się drobinek kamienia.
    Dodatkowo na powierzchni takiej, pracującej blachy bojlera powstają
    mikropęknięcia.