  • Data: 2010-09-17 13:55:52
    Temat: Re: do elektryków: łącznik oświetlenia na przewodzie N
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Bogdan" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:i6vmj6$dab$1@news.onet.pl...
    [.....]
    > A byla moze wczesniej odwrotna praktyka? czy to tylko jakis utrwalony
    > przez lata wymysl 'fachmanow'?

    Praktyki takie były, są i będą. Natomiast nigdy nie było to uznawane za
    podłączenie prawidlowe. Jeżeli masz system TN-C to przy rozłączeniu N na PEN
    pojawi się faza :)

    > Pozdrawiam
    >
    > PS. Jako stan zastany mam też inne kwiatki, np. dwa bezpieczniki (16A+20A)
    > równolegle, zabezpieczające jeden obwód :]

    Równolegle ?? Jeżeli obwody gniazd masz na kablu 1,5mm^2 jak miało to
    dawniej miejsce to nie wolno używać ani bezpiecznika, ani wyłącznika
    nadprądowego 20A.
    Samych bezpieczników nie należy się bać. Radzą sobie lepiej od wyłączników
    nadprądowych. Chodzi o to, żeby nie były drutowane ale oryginalne (np. ETI),
    odpowiednio dobrane typem i mocą oraz dobrze zainstalowane w tablicy
    bezpieczników.