  • Data: 2013-02-08 12:07:03
    Temat: Re: galaretowata nalewka [OT]
    Od: anhin <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Hejka. "Pan tu panie Pogorzelski duby smalone pleciesz. A ja gore"

    > "Pan tu panie Pogorzelski wino popijać będziesz. A ja gore"

    > 2-ga część filmu, w której m.in. o beczce wina w galarecie ;-)
    > http://www.youtube.com/watch?v=I7IBLUAaVZI
    > Pozdrawiam sentymentalnie Ja...cki

    to była ekranizacja (całkiem zgrabna zresztą) opowiadania Henryka
    Rzewuskiego (tego od "pamiątek Soplicy") "Ja gorę". Stosowny fragment w
    opowiadaniu mówi o znalezieniu podczas porządkowania suteren zamku w
    Samsonowie (którego remont zlecił był Xiążę Bp. Sołtyk nieszczęsnemu
    panu Pogorzelskiemu) beczki węgrzyna na obręczach zawieszonej, której
    zawartość "nożem się krajała" i którą Xiążę "całą piwnicę zaprawił". A
    żeby nie było tak bardzo OT -niektórzy fachowcy twierdzą (co inni
    fachowcy poddają w wątpliwość) że napoje alkoholowe przechowywane w
    dębowych beczkach zyskują na mocy i jakości, jednocześnie po bardzo
    długim czasie gęstniejąc (dotyczy to oczywiście wina). Mechanizm jest
    taki, że przez warstwę drewna dębowego woda (posiadająca małe
    cząsteczki) paruje łatwiej niż związki wielkocząsteczkowe, w tym
    alkohol, a zwłaszcza substancje nadające smak i aromat. Można się
    spodziewać że po długim czasie stężenie pektyn nawet w zacnym winie
    gronowym wzrośnie na tyle że wino się zetnie w galaretę -ale spotkałem
    się też ze zdaniem, że to bajdy, a gęstnienie wina jest spowodowane
    inwazją mikroorganizmów różnej proweniencji.