  • Data: 2010-12-27 18:38:19
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Jackare" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "bulba008" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:if4sk2$2ub$1@news.onet.pl...

    > Moglby mi ktos podeslac na prv kilka rad. Osatecznego zlaczenia i odbioru
    > i tak wykona elektryk i moze nie warto babrac sie samemu w to rozkladanie.
    > Ile moge zaoszczedzic?

    Zależy. Jeżeli Twój czas to nie jest pieniądz to pewnie kilka złotych
    teoretycznie zaoszczędzisz. Układanie kabli to bardzo upierdliwa część
    budowy instalacji. Nieumiejętne ułożenie kabli może zaważyć wręcz na jej
    późniejszej funkcjonalności. Aby to zrobić sprawnie należy mieć opanowanych
    "parę knifów" i choćby podstawową wiedzę o materiałach do mocowania kabli
    (nie będziesz ich chyba w XXI wieku kleić gipsem, co ?). Materiały takie np
    kupuje się opakowaniami. Gdzieś potrzebujesz np 10 kołków określonego
    rodzaju a musisz kupiś paczkę 100 lub 200 szt. Elektryk użyje 10 kołków i
    skasuje cie za 10 kołków.
    Znając życie kupisz najtańsze (znaczy gówniane) kable - takie w których
    przewód 1,5 mm kw ma mniejszy przekrój niż 1,5 mm w "normalnych" przewodach.
    Dlaczego takie kupisz? Nie wiem, może dlatego że kosztują 1,5 zł taniej na
    metrze bieżącym. Wierz mi - znam ten tok myślenia inwestorów, ale wierz mi
    też - nie tędy droga, tak samo jak odradzam kupowanie wyłączników RCD marki
    np XBS za 35 zł/szt...
    Budując instalację należy wykonać połączenia wyrównawcze i wyprowadzić żyły
    ochronne PE do każdego dostępnego punktu intalacji (oprawy oświetleniowe,
    łączniki itp). Wiesz jak to zrobić ?
    ja tak tylko...
    --
    Jackare