    From: <news>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <jnos0f$b76$1@inews.gazeta.pl> <jnostg$d1l$1@inews.gazeta.pl>
    <jnothc$ebr$1@inews.gazeta.pl> <jnov7j$hum$1@inews.gazeta.pl>
    <4fa04f6a$2$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <jnpju5$96u$1@inews.gazeta.pl>
    <4fa15cf9$2$1301$65785112@news.neostrada.pl>
    <jo2daj$clf$1@node2.news.atman.pl>
    <4fa81901$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <jo984p$4d3$1@node2.news.atman.pl>
    <4fa9288d$0$26710$65785112@news.neostrada.pl>
    <jobs1l$st4$1@inews.gazeta.pl> <c1.01.3VnJHK$16Q@mike.oldfield.org.pl>
    <jodq5c$58h$1@inews.gazeta.pl> <c1.01.3Vnvhz$16Z@mike.oldfield.org.pl>
    <4fab904c$1@news.home.net.pl> <c1.01.3VpWP6$16j@mike.oldfield.org.pl>
    <4facaab5$1@news.home.net.pl> <joiu9a$ipb$1@node2.news.atman.pl>
    <joj394$o4v$1@node2.news.atman.pl> <4...@o...rrr.pl>
    <4fad6c68$0$1224$65785112@news.neostrada.pl>
    <jol46u$osr$1@inews.gazeta.pl>
    Subject: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Date: Sat, 12 May 2012 21:34:37 +0200

    Użytkownik "Plumpi" napisał:
    > Kolego! To, że ktoś jest elektronikiem nie oznacza, że ma pojęcie
    > w instalacjach elektrycznych. Poza znajomością prawa Ohma,
    > niezbędna jest wiedza z zakresu norm i prawa.

    Ja myślę ze jeśli ktoś jest elektronikiem to ma trochę większe pojęcie o
    elektryce niż elektryk.
    Natomiast normy i prawo niewiele mają wspólnego z elektryką, na dodatek jak
    każde prawo to bełkot pełen błędów i ustaw często sprzecznych ze sobą.

    Z tymi twoimi wstawkami o wyższości doświadczenia nad wiedzą i
    umiejętnościami to przypominasz mi starego komucha który to awansował jak
    dyzma po linii partyjnej i całe życie przepracował w zawodzie o którym nie
    ma zielonego pojęcia i chwali się jedynie doświadczeniem bo niczym innym nie
    może!
    Fachowiec musi posiadać wiedzę i umiejętności, natomiast doświadczenie może
    jedynie pogłębić posiadane umiejętności, natomiast jeśli ktoś wiedzy nie
    posiadał to jej nie posiądzie, oraz jeśli umiejętności nie posiadał to ich
    nie będzie miał co pogłębiać.
    Fachowiec to ci powie: "ja potrafię wiele, umiem to, to i to" a partacz
    powie tylko: "ja mam wielkie doświadczenie, pracowałem tyle i tyle".

    > Dla przykładu jedno z zadanych mi pytań na egzaminie, który zdawałem
    > 2 lata temu: "Mamy układ sieci IT. Gdzieś przy maszynie (silniku)
    > następuje doziemienie jednej z faz. Proszę mi powiedzieć jakie pojawią
    > się wskazania na woltomierzach zainstalowanych w podstacji elektrycznej
    > (tu dodatkowy rysunek układu oraz podłączonych woltomierzy)? Jak się
    > zachowają zabezpieczenia?"
    > Powiem, że musiałem nieźle się nagłówkować.

    Ale nad czym to taki doświadczony fachowiec miał by się tu zastanawiać kiedy
    odpowiedź na to pytanie jest w pierwszym lepszy poradniku elektrycznym za 5
    zeta, a do odpowiedzi na pytanie wystarczy znajomość sieci, prawa oma i
    trochę prawa.

    Z braku danych w postaci owego schematu nie wiem gdzie ten woltomierz jest
    podłączony, bo jeśli jest podłączony do monitorowania napięcia faz to żadnej
    różnicy nie wskaże, natomiast jeśli jest podłączony do jakiejś impedancji
    monitorującej stan izolacji, to wskaże spadek napięcia spowodowany
    doziemieniem prądu z jednej fazy przez tą rezystancję. A prawo mówi że
    zabezpieczenie w tego typu instalacji powinno wydać jakieś sygnały świetlne
    lub dźwiękowe i to na tyle.