    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: jak sie pozbyc kretów ??
    Date: Wed, 9 Jul 2014 22:11:04 +0200

    Pani Basia napisała:

    > Masz rację, jak zwykle zresztą. Mentalność niewolników (oszukać pana),
    > a ambicje jaśniepańskie. Częste zjawisko w narodzie.

    Irena Kwiatkowska w jednym z ostatnich wywiadów (dożyła prawie stu lat)
    na pytanie o negatywne zjawiska w narodzie, odpowiedziała, że ma na to
    jeden wypróbowany sposób. Przeczekać. Wystarczy dwadzieścia, czasem
    trzydzieści lat i wszystko samo mija, więc nie warto walczyć. A już
    zwłaszcza się denerwować. To, o czym teraz mówimy, nie jest zjawiskiem
    nowym, ani nie pojawiło się ono nagle, ale metoda p.Ireny może jest
    jedyną, jaką mamy.

    Przestrzegam tylko przed upatrywaniem źródła wszystkiego, co złe w tej
    miksturze, w chłopskich korzeniach. A zauważyłem taką tendencję w tym
    wątku. No i w ogóle tradycja takiego niemądrego myślenia jest długa.
    Z drugiej strony czytałem niedawno wynurzenia jednego uczonego, który
    namawiał do tego, by wstydzić się pochodzenia arystokratycznego -- jeśli
    ktoś pechowo ma właśnie takie. Argumenty za tym przedstawiał różne, wśród
    nich i ten, że taka tendencja pojawiła się na Zachodzie, więc my nie
    powinniśmy być gorsi.

    Nie jest to tak, że zastane warunki determinują wszystko (cóż kto winien,
    że nie wolny?). Nie zawsze musi wyjść z tygla brzydota charakteru. Na
    styku kultur jaśniepańskiej i chłopskiej powstały też rzeczy dobre i ładne.

    > To chyba dobrze?

    Czasem mam wątpliwości. Ale gdy wiem, że w przezieraniu nie trafi on w
    próżnę, że jest ktoś, kto rozumie, to mi one przechodzą. Dziękuję więc.

    Jarek

    --
    Mądrej głowie dość dwie słowie.