  • Data: 2009-03-03 13:37:39
    Temat: Re: jak ustawic-wyregulowac solary
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam kociołek Imergas Victrix 24 i do tego zestaw solarny Watt.
    > Na piecu stawiłem temperature 10st bo i tak narazie tam nic nie robimy.
    > Dzis byłem na budowie i widze ze piec nie działa bo w domu jest 11st ale na
    > solarch mam 37 stopni :)
    > i tak sobie pomyślałem nawet jakby te wode z solara przpuscic przez podłoge
    > to podgrzeje dom za darmo prawie :)
    > A pompa sie nie załacza od pieca bo ma 10st ustawione.
    > Myślałem ze podniose wymaganą temp i piec z pompami ruszy tylko wtedy bedzie
    > chyba grzał jeszcze te wode w zbiorniku 300l.
> [...]
    Dobrze kombinujesz ale nie tedy droga.

    Solary sie nagrzaly do 37 stopni i pewnie sie temperaturka ustabilizowala (temp
    stagnacji).
    Daj info o jakiej porze solary dochodzą do tej temp.
    Wystarczy przepuscic troche chlodnej wody i ich temperatura spadnie.
    Ale jest to energia darmowa i warto myslec jak ja spozytkowac.
    Jesli taki kolektor 2m2 ma uzysk roczny na poziomie 900kWh czyli srednio 3kWh
    dziennie. To zakladajac sprawnosc w zimie na poziomie 30% czyli dzienny uzysk
    1kWh (troche barbarzynsko liczone) to z 3 sztuk takich mamy jakas zlotowke
    energii cieplnej dziennie. Na wiosne i jesien jest troche lepiej. Na oko liczac
    6m2 w okresie jesienno wiosennym da jakies 2zl dziennie oszczednosci na CWU. Ale
    trzeba miec do tego odpowiedni zbiornik...

    Aby miec zysk z solarow w zimie (a tak naprawde w okresie jesien i wiosna)
    trzeba miec bufor ciepla dwuwezownicowy (sa tez inne mozliwosci ale to jest
    najprostsze) o wezownicy dwu sektorowej (nazwa moja). A CO puszczone
    bezposrednio do zbiornika bez wezownicy bo tam woda nie bedzie wymieniana.

    Polega to na tym ze:
    w zbiorniku masz dwie wezownice. Jedna solarowa na samym dnie zbiornika. Druga
    od CWU ma byc nie tylko nazwijana na gorze zbiornika ale rowniez na samym dole.
    Wtedy woda wodociagowa bedzie chlodzic dol zbiornika i solary beda mialy szanse
    dogrzac te zimna wode. A ze i tak to CWU trzeba zagrzac to mniej energii sie
    zuzyje z zrodel platnych.

    Sa tez inne metody np. dwa zbiorniki z wezownicami ale do tego trzeba jeszcze
    regulatory, pompki i co prawda lepiej dziala ale tez generuje problemy i awarie...

    --
    Lukasz Sczygiel