  • Data: 2010-07-03 04:11:14
    Temat: Re: osadzenie ramy budynku na słupkach fundamentowych
    Od: "Tornad" <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Słupki wykonałem w czerwcu.
    > Zalewałem formę do sznurka wypoziomowanego ławą murarską, ale widzę, że
    > jakieś różnice poziomów są. Dokładnie będę wiedział, jak postawię belkę
    > na słupkach.
    > Wymiary to 4,6  na 6 m.
    > Patent z rurką przeźroczystą jest genialny, szkoda, że go nie znałem,
    > nie kombinował bym teraz, jak koń pod górę.

    > I tak jest, 90 cm w grunt.

    > Qcze, z nadgorliwości, jeden więcej, jeden mniej, to już było bez
    > różnicy, a zawsze jeden dodatkowy punkt podparcia od dołu konstrukcji
    > nie zaszkodzi?
    Wymiar 4.6 x 6 m jest dla takiej konstrukcji dosc duzy. Proponuje abys odlal
    jeszcze dwa slupki na tej dlugosci 6 m w srodku, nie musi byc superdokladnie w
    srodku byleby tylko na linii
    Dluzszy bok tego budynku musi miec po trzy punkty podparcia.

    > Zakotwiczenie zamontuję kątownikiem przykręconym śrubami do belki i
    > słupka od dołu ramy podłogi, śruba mocująca kątownik do słupka będzie
    > szła w poziomie.
    > Dach będzie z onduliny na płycie OSB 1 cm pokrytej papą. Lub nawet na
    > samej papie, jeśli gęściej dam łaty - to taki mój pomysł
    > racjonalizatorski :-)
    Podoba mi sie, mozebyc.

    > To jest jeszcze do wykonania, myślałem o belkach 10 x 10 cm, bo
    > najczęściej one są polecane na konstrukcje szkieletu. Belki 5 x 10
    > posłużą za legary podłogi i sufitu.
    Belki o wymiarach 10 x 10 nadaja sie znakomicie na slupki. przy tych
    wymiarach na belki poziome zastosuj takie jak napisalem.5 x 20 a nawet 5 x 25
    cm.
    Belka, legar o wysokosci 10 cm na dlugosci 4.5 m ugnie Ci sie pod wlasnym
    ciezarem okolo 1 cm a jak na nim staniesz to drugie tyle. Jesli zastosujesz
    belki o wysokosci 20-25 cm uzyskasz nosnosc podlogi rzedu 200 kg/m2. przy jej
    odksztalceniu kilku mm. Nosnosc belki rosnie do kwadratu jej wysokosci zatem
    bardzo nieekonomiczne jest stosowanie belek o przekroju kwadratowym. W tej
    materii tracze chyba nie sa na biezaco. Stosowanie belek o przekroju
    kwadratowym jest swego rodzaju anachronizmem siegajacym czasow kiedy do
    obrobki drewna jedynym narzedziem byl topor czy siekiera. Jest to normalne
    marnotrawstwo materialu.
    Dluzsze boki podparte beda na trzech punktach a pomiedzy nimi, dosc gesto,
    idealnie co 40 cm, wstaw 2.5 metrowe legary tez o przekroju minimum 4 x 20 cm.
    One moga byc przybite normalnie na sztorc do tych dluzszych belek bocznych ale
    korzystnie jest zawieszenie ich na specjalnych do tego celu produkowanych
    blaszanych wieszakach, po hamerykansku hangersach.
    Przy tej szerokosci legarow (w stosunku do ich grubosci) i ich dlugosci
    konieczne jest tylko zabezpieczenie ich przed wichrowaniem. Robi sie to w ten
    sposob, ze na srodku dlugosci belek-legarow wstawia sie krotkie kawalki desek
    o dlugosci rownej dokladnie rozstawowi legarow minus jego grubosc. Taka deska
    wpasowana pomiedzy legary i przybita obustronnie do nich na sztorc mijankowo
    uniemozliwia wichrowanie sie i wykrzywianie legarow w czasie wysychania co
    znakomicie usztywnia konstrukcje.
    Aby podloga nie skrzypiala plyty podlogowe nalezy nabijac smarujac legary
    elastycznym klejem konstrukcyjnym z tuby.

    Mozebyc.

    Pzdr.
    Tornad