  • Data: 2010-07-02 20:14:45
    Temat: Re: osadzenie ramy budynku na słupkach fundamentowych
    Od: J-L-F <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie piszesz czy je juz zmajstrowales czy dopiero zamierzasz. Jesli jest to w
    > fazie wykonawstwa to te slupki, po pierwsze powinny byc wyprowadzone na rowny
    > poziom co znakomicie ulatwi dalsze prace i uchroni przed eskalacja bledow. Do
    > tego celu sluzy polietylenowy waz z woda. Wazniejsze jednak od tego jest to
    > aby one, te slupki byly wykonane rzeczywiscie w narozach prostokata co
    > kontroluje sie rownoscia bokow i przekatnych.

    Słupki wykonałem w czerwcu.
    Zalewałem formę do sznurka wypoziomowanego ławą murarską, ale widzę, że
    jakieś różnice poziomów są. Dokładnie będę wiedział, jak postawię belkę
    na słupkach.
    Wymiary to 4,6 na 6 m.
    Patent z rurką przeźroczystą jest genialny, szkoda, że go nie znałem,
    nie kombinował bym teraz, jak koń pod górę.

    > Po trzecie winny byc posadowione odpowiednio do rejonu, na glebokosci
    > przynajmniej zblizonej do glebokosci przemarzania.

    I tak jest, 90 cm w grunt.

    > Teraz nie wiem jaki kurs kroju i szycia ukonczyl projektant; chodzi o ten
    > srodkowy slupek - po co on komu?

    Qcze, z nadgorliwości, jeden więcej, jeden mniej, to już było bez
    różnicy, a zawsze jeden dodatkowy punkt podparcia od dołu konstrukcji
    nie zaszkodzi?

    > No i belki 10 x 10 cm, ktore maja byc "polozone"... One powinny byc do tych
    > slupkow zamocowane, zakotwione no bo jednak wiatry dujom. Chyba, ze bedziesz
    > te bude kryl dachowka to kotwic nie trzeba.

    Zakotwiczenie zamontuję kątownikiem przykręconym śrubami do belki i
    słupka od dołu ramy podłogi, śruba mocująca kątownik do słupka będzie
    szła w poziomie.
    Dach będzie z onduliny na płycie OSB 1 cm pokrytej papą. Lub nawet na
    samej papie, jeśli gęściej dam łaty - to taki mój pomysł
    racjonalizatorski :-)

    > W sumie musisz jednak co nieco sie doszkolic albo tez bezmyslnie zmalpowac
    > taki budynek od sasiada. Dobrze jest wczesniej chociaz sobie to rozrysowac.

    Czytam na razie różne fora internetowe.

    > Zamiast belek 10 x 10 cm, zamowilbym belki o tej samej objetosci (za ktora
    > tyle samo sie placi) ale o bardziej racjonalnym przekroju. Takim przekrojem
    > jest decha o przekroju 5 x 20 cm, czy nawet 4 x 20 cm. Ona ustawiona pionowo
    > (szerokoscia) ma w porownianiu z belka o przekroju kwadratowym co najmniej 4-
    > rokrotnie wieksza wytrzymalosc.
    > Zbijasz z nich prostokat oparty na tych naroznych slupkach, potem pomiedzy
    > dluzsze boki tego prostokata, co pol metra wstawiasz takie same belki-legary,
    > na ktorych nabijesz jakies plyty i masz podloge gotowa.

    To jest jeszcze do wykonania, myślałem o belkach 10 x 10 cm, bo
    najczęściej one są polecane na konstrukcje szkieletu. Belki 5 x 10
    posłużą za legary podłogi i sufitu.

    > Ew. nierownosci poziomow, jesli nie sa wieksze od cm mozesz ignorowac ale
    > jesli jestes perfekcjonista to mozesz to idealnie "wywazyc" podkladajac dwa
    > szerokie kliny drewniane o bardzo malym kacie rozwarcia, rzedu 1 cm na 20 cm
    > dlugosci. Podbija sie je jeden na drugim z dwu stron.

    Zobaczę. Może to będzie poniżej 1 cm, jeśli nie, to dam płytki stalowe w
    papie, żeby wyrównać.