    From: JanuszK <J...@m...o2.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: płaszcz wodny do kominka
    Date: Wed, 19 Aug 2009 21:29:54 +0200

    rafal wrote:
    > Witam,
    >
    > Jako że jestem szczęśliwym posiadaczem kominka 14kW - zeszły sezon
    > grzewczy grzałem dom spalając 12mp drewna - co miało widoczny
    > (znaczny) wpływ na zużycie gazu.
    >
    > Sezon grzewczy już za pasem - czeka schnąc 20mp drewna....
    >
    > Zastanawiam się (przymierzam) do bardziej efektywnego odzyskiwania
    > ciepła ze spalin - "płaszczem wodnym".
    >
    > Znalazłem coś takiego:
    > http://www.allegro.pl/item713920520_wymiennik_ciepla
    _plaszcz_wodny_6_8_5kw_fi_200mm.html

    > Czy może ktoś napisać jakąś opinię na temat tego rozwiązania?
    Daj sobie z tym spokój, nie odzyskasz tym za duzo mocy a mocno
    ochłodzisz spaliny i będą ci się 'lały' do kominka i cały ci skoroduje
    łącznie z tym wymiennikiem. Lepiej sprzedaj wkład i kup sobie z
    płaszczem wodnym, jak chcesz tanio to kup kasetę MKW z hajduka, ma
    nominalną moc 10KW ale spokojnie wyciąga więcej, ma szamot w środku co
    podnosi temp spalin i zmniejsza korozję.

    > Dodatkowo potrzebny będzie wymiennik ciepła.
    > Kolega stwierdził, że płytowy wymiennik nie ma dużej sprawności
    > (prawda?), że lepszym rozwiązaniem jest wymiennik z rurek np.
    > miedzianych (taki rurka w rurkę).
    A ten twój kolega to ma jakiś sprzęt badawczy czy tylko tak na 'oko'
    określił sprawności tych wymienników?
    Bo na moje oko to płytowy ma na pewno więszą sprawność niż te twoje
    rurki, i zamontujesz go w 1 dzień, a z rurkami będziesz walczył mieciąc
    i nic więcej nie osiągniesz. Do wkładu 10KW taki 10 płytowy ci w
    zupełności wystarczy.

    --
    -----
    Pozdr