    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: plyty gipsowe
    Date: Fri, 04 Dec 2009 14:50:30 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Jedyny grunt olejny jaki mi przychodzi do glowy to pokost. Kiepsko
    > bedzie potem malowac to farba gdzie baza jest akrylowa.
    > Zreszta, generalnie odradzam gruntowanie typowym gruntem przed
    > malowaniem, bo bardzo latwo jest zrobic zacieki lub poplozyc
    > nierownomierna warstwe gruntu. Potem wychodza klopoty przy malowaniu.
    > Lepiej zastosowac farbe gruntujaca, lub grunt pod farbe danego producenta.
    >
    > G-K bardzo dobrze gruntuje sie rozcienczona mocno farba Kabe aquatex,
    > lub gruntem sniezki.
    > Pozdrawiam
    > S.
    Masz racje, ja pisze w oparciu o doswiadczenia hamerykanskie. Tu sa "primery"
    na bazie olejnej. Co to jest w sensie chemicznym, nie wiem ale taki podklad
    olejny wpija w karton, utwardza ten karton do tego stopnia, ze potem juz go
    niczym nie odspoisz, mozesz nakwyzej odlupic go z warstwa tego papieru.
    Te "primery" jak je tu nazywaja, maja bialy kolor zatem sa z wypelniaczem i
    dodatkami zapewniajacymi jego tiksotropowosc co powoduje, ze znakomicie trzyma
    sie walka i praktycznie ani kropelka na podloge z niego nie spada.
    Pokost oczywiscie to stara technologia i bywal czesto falszowany dodatkiem
    kalafonii czy innego badziewia wiec o nim zapomnij.
    Natomiast te podklady "wodne" to tez sa kleje olejne tyle ze w postaci
    zatomizowanej, czyli mikroskopijnej wielkosci kropelki kleju zawieszone w
    wodzie. I te podklady daja cienkie warstwy gdyz tego kleju jest tam tylko 20-
    30 procent.
    I dziwie sie, ze panuje przekonanie, ze nalezy go jeszcze rozcienczac woda.
    Nie dosc, ze juz jest oszukany bo producent sprzedaje wode, to Ty jeszcze
    chcesz go rozcienczac? Woda wpije w papier, tam wyschnie a klej zostanie na
    wierzchu i potem taka powloka sie odlepia platami.
    Tak to widze ale rowniez sie ucze materialoznawstwa w Polsce, bo sam latem
    przyszlego roku bede malowal, gruntowal itp. Czytalem tu tez, ze ten grunt
    Sniezki jest niezly. Ale poniewaz jest leteksem czyli ta zawiesina w wodzie to
    pewnie bede malowal nim ze trzy razy aby uzyskac w pelni paro-
    nieprzepuszczalna powloke.
    Pzdr.
    Tornad