  • Data: 2009-11-13 10:53:54
    Temat: Re: podłogówka - szitex jednym słowem
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hdj9uf$k8k$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > A skąd takie wnioski ?
    > Przecież parapety istniały na długo zanim wymyślono ogrzewanie grzejnikowe.
    > Istniały, kiedy grzano kominkami, istaniały przy piecach kaflowych, istniały
    > przy innych rodzajach ogrzewania.

    Tak ale tu mowa o celowości parapetu nad grzejnikiem zawieszonym na ścianie a
    nie pod oknem.
    Nikt wcześniej nie wieszał sobie parapetów na ścianie.

    > Ponadto parapety nie wpływają za nadto na obieg powietrza. Jeżeli chodzi o
    > okna to spotykają się tu dwa prądy konwekcyjne. Jeden opadający od szyby
    > spowodowany wychładzaniem powietrza przez okno, a drugi prąd unoszący się do
    > góry od grzejnika. Po spotkaniu obu pradów, strugi powietrza się zderzają i
    > mieszają, kierując się na środek pomieszczenia.

    Pod oknem tak ale zauważ że często okno jest zasłonięte aż do ziemi i wtedy nici
    z prawidłowej konwekcji
    Pod oknem obecność parapetu czasem przeszkadza bo szyby szybciej wilgocią zajdą
    przy niedostatecznej wentylacji pomieszczenia ale nadal to nie o to chodzi w
    dyskusji tylko o parapet na ścianie.

    > Osobiście uważam, że parapety wręcz jeszcze przeszkadzają przy pracy
    > normalnych termostatów, ponieważ powodują kumulowanie się ciepła
    > bezpośredniego od grzejnika i zaburzają pracę głowic termostatycznych.

    Oczywiście zaburzają termostaty. To fakt trzeba zakończyć parapet tak aby
    termostat było poza nim

    Jest jedno ale. Oglądając kamera termowizyjną ścianę (nie interesuja nas tu pod
    oknami) zauwazyłem że ściana nad panelem jest dośc rozgrzana. Zresztą nawet ręką
    idzie wyczuć. W pewnym sense skierowanie strumienia powietrza do pomieszczenia
    parapetem spowoduje że ściana mniej się będzie nad grzejnikiem nagrzewała
    (pomijam fakt że za grzejnikiem i tak się nagrzewa ale ludzie stosują rózne
    naklejane promienniki). Ale o co chodzi? Gdy panel wisi na ścianie zewnętrznej
    to im niższa temperatura na zewnątrz tym bardziej musi grzać aby utrzymać temp
    pomieszczenia. tak więc ze spadkiem temperatury na zewnątrz przegroda staje się
    coraz większym mostkiem termicznym. Dla wyliczeń przenikalności ciepla prze
    ścianę można śmiało przyjąć 5-15 stopni więcej dla tych paru m2 ściany nad
    grzejnikiem więc powstaje miejsce ucieczki sporej ilości ciepła.

    Marek