eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens? › Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    <qer68r$9sr$2$Janusz@news.chmurka.net>
    <5d11342a$0$514$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <f...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <d...@g...com>
    Date: Tue, 25 Jun 2019 20:13:17 +0200

    s...@g...com napisał:

    > Idea byla pewna wariacja bufora ciepla parafinowego.
    > O ile w buforze parafinowym problemem jest skombinowanie odpowiedniej
    > ilosci parafiny a potem wyciagniecie z niej energii (obrastanie wezownic
    > zestalona parafina), no i ewentualne zagrozenie pozarowe o tyle akumulator
    > wodny bylby prostszy choc jego akumulacyjnosc byla by bardzo rozproszona.
    >
    > Idea byla taka aby sobie pobierac nawet relatywnie zimna wode ze studni,
    > kostkowac ja i przenosnikiem zrzucac gdzies za dom. A cieplo kierowac do
    > tegoz domku.

    Tak też myślałem. Jest troche projektów, co je można znaleźć wydając
    szklanej kuli zaklęcie "ogrzewanie lodem". Teoretycznie nie trzeba
    wiele kostek za stodołą zrzucić, zważywszy na spore ciepło krzepnięcia
    wody. To jest prawie 100 kWh na tonę -- można chłodzić, chłodzić
    i chłodzieć, a temperatura ani drgnie, wciąż będzie zero. Piszą więc
    te ludzie, że dziesięć ton w betonowym zbiorniku pod ziemią bedzie
    w sam raz na dom. Niby wszystko racja, jednak pompowanie z zera do
    jakichś ludzkich temperatur (dajmy na to 36,6°C) takie całkiem
    bezproblemowe nie jest. Delta duża, więc COP będzie jaki będzie.

    A mnie naszla taka dygresja. Przemiana wody w ciało stałe jest bardzo
    energetyczna. Ale w drugą stronę, czyli przy parowaniu, jest jeszcze
    kilka razy lepiej. Toż to ponad 2 MJ na kilogram. Parowozy bezpłomieniowe
    po zatankowaniu przegrzaną wodą mogły długie godziny śmigać po torowiskach
    jakiejś rafinerii.

    --
    Jarek