    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 17 Apr 2017 08:21:40 -0700 (PDT)
    Subject: Re: pompy
    From: Tornad <t...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 15:41:45 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    podniesie wode na 10m, przy przeplywie powiedzmy 1000 l/h. Niby taką jak do CO tylko
    na nieco wieksze cisnienie.

    > aaa, błąd. Ty myslales ze bedzie normalnie :-) Jak zwkle problem jest wydumany.
    Potrzeba miekkim wężem powiedzmy ogrodniczym przesłać wodę ponad 10metrowym. Czyli
    wąż 10m w górę, a potem 10m w dół.
    > Dlatego potrzebne jest pompa która popchnie początkowe 10m ciśnienia, a potem przy
    malej mocy utrzyma tylko takie cisnienie zeby rura sie nie zagniatała pod wpływem
    ciśnienia atmosferycznego.
    > Do policzenia jest jaki jest spadek cisnienia na wężu, przy zadanym przepływie.
    Jesli ten spadek bedzie mniejszy niz cisnienie atmosferyczne wąż sie zacznie
    zagniatac.

    > b.
    Przyznaj się, ze kombinujesz cos wielkiego w sensie wypasionej butli, w której
    będziesz pedzil. I wino trzeba wężykiem spuscic:)

    To, o co pytasz to lewar zwany tez czasem syfonem. Na mojej macierzystej
    uczelni, jakas mlodka napisale skrypt, w którym te rzeczy przybliza. Tyle,
    ze dość zawile. http://web.archive.org/web/20090612160843/http://hol
    mes.iigw.pl/~kbaran/Skrypt1.pdf
    Tam znajdziesz tez odpowiedz jak skonstruować lodke, ktora się nie przewraca
    (metacentrum) i kilka innych zjawisk hydraulicznych, które kiedyś każdy z
    moich kolegow no i ja, musielismy znac aby uzyskac zaliczenie z hydrauliki.

    Teraz te rzeczy zalatwia się w kilka godzin wykladow i testu, dlatego nie
    dziwie się, ze jest co raz to mniej młodych inzynierow, którzy o tych sprawach
    maja jakies pojecie. No, moze wiedza, gdzie czego szukac.

    Niestety w artykule tym nie znajdziesz wytrzymalosci weza ogrodowego na
    podciśnienie, które tworzy się w lewarze na części, w której woda plynie do
    gory.

    Pzdr
    Tornad